15 MARITIEME AFDELING zeeloods Peter van Leeuwen, ook sinds jaren een van de modelbouwers van de VNLS. De Capella werd in 1968, direct na oplevering, op de kruispost Oostgat ingezet en in 1985 verkocht. Hoewel de later in dienst gestelde loodsboten op meerdere punten anders werden uitgevoerd, gold de Capella als prototype voor de andere schepen. Die latere loodsboten zijn ook bekende verschijningen in Oostgat en Rede van Vlissingen. Enkele jaren geleden, na de privatisering van het Loodswezen, werd op de zijden van die schepen het woord 'Pilot" en op de schoorstenen een blauwe loodsvlag ge schilderd. Zijdelings mag hier worden opgemerkt dat de blauwe loodsvlag al sinds enkele eeuwen in gebruik is. Zo valt in het Reglement op de Lootsluyden van de Stad Middelburg uit 1715 te lezen: "Dat in het loodshuisje Dij het Fort Rammekens ter waarneming en bediening der inkomende schepen iedere dag twee loodsen aanwezig moeten zijn en vanuit dat loodshuis je een blauw vlaggetje moet waaien". In het museum valt nu voor vier soorten vaartui gen de ontwikkeling vanaf vroeger tot heden te bekijken: de redeboten vanaf galley tot en met de huidige 'Walvis'; de betonningsvaartuigen vanaf schokker en 'Koperen Ko' tot en met de vijfde 'Frans Naerebout'; de loodsvaartuigen vanaf galjoot, hoeker en rinkelaar tot en met de 'Capella'. In de reeks loodsvaartuigen nemen de galjoot en het stalletje een enigzins bijzondere plaats in: zij waren tevens verbindingsvaartuig. De galjoot was in gebruik bij de VOC. Het stalle tje was een zeilloodskotter, die vanaf de twee de helft van de vorige eeuw tot in de twintiger jaren de verbinding tussen wal en de buiten gaats kruisende loodsvaartuigen onderhield. Soms gebeurde het dat loodsen die naar de wal moesten met het stalletje naar een steiger bij Westkapelle werden gebracht. Op oude zeekaarten is dat steigertje nog te zien. Die zeeloodsen liepen dan onderlangs de duinen naar Vlissingen, de zeezak over de schouder. Bij gelegenheid werd bij een boer te Biggeker- ke een paard en wagen gecharterd. Vanaf 1905 werd met het stoomtrammetje van West kapelle naar Koudekerke gereisd, waar dan bij Herberg Lampe werd aangelegd. Soms ge kleed in oliekleding met zuidwester en zeelaar zen waren ze in het dorp een opvallende ver schijning. Van kotters en stalletjes zijn verschillende, ook nu nog bekende foto's gemaakt. Zij zijn ook te Model van loodsvaartuig Capella. Vervaardigd door P. van leeuwen. Collectie VNLS.

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1990 | | pagina 12