BIBLIOTHEEKNIEUWS
28
ten, wapens, tinnen en bronzen voorwerpen,
juwelen, zilver, glaswerk, porselein, ikonen en
poppen zijn zo de zaken die u op deze beurs
kunt bezichtigen.
De Nationale Kunst- en Antiekbeurs in de
Holland-Hal van de RAI in Amsterdam is geo
pend maandag t/m vrijdag 12.00 - 21.00
uur, zaterdag en zondag van 12.00 - 18.00
uur. Toegangsprijs f 20,- incl catalogus, 65+
en CJP f 15,-incl. catalogus.
Erkelens, J.
Een onsterfelijke zeeschilder
J.C. Schotel (1787-1838);
Zwolle: Waanders, 1 989.
Johannes Christianus Schotel (Dordrecht 1787-
1838) was in zijn tijd een onovertroffen mees
ter in het schilderen van zeegezichten. Hij was
aanvankelijk garenfabrikant, later kapitein van
de stedelijke garde d'honneur, voordat hij zich
bezig hield met schilderen.
Nationaal en internationaal kreeg hij erken
ning. De keizer van Rusland en de koning van
Pruisen hadden schilderijen van Schotel in hun
collectie. Strand en zee vormden zijn onder
werp. Hij maakte 214 schilderijen en 271
aquarellen en tekeningen. Vorig jaar verscheen
het boek 'Een onsterfelijke zeeschilder J.C.
Schotel (1787-1 838)' naar aanleiding van een
expositie in het Dordrechts museum.
Dit boek bevat niet alleen de biografie van
Schotel, maar behandelt ook zijn specifieke
schildertechnieken, de waardering die hij
kreeg in die tijd en het kunstleven in de 19e
eeuw. Boeiend geschreven, prettig leesbaar en
aangevuld met vele fraaie illustraties. Mede ge
zien het thema van Schotels schilderkunst een
aanwinst voor de bibliotheek.
Stijlkamers. De collectie gegroepeerd.
Vlissingen: Stedelijk Museum, 1990.
'Stijlkamers, De collectie gegroepeerd' is een
catalogus die uitgegeven is naar aanleiding
van de gelijknamige expositie (Stedelijk muse
um Vlissingen 1 2 mei - 30 september).
Zes hedendaagse kunstenaars uit Vlissingen,
Ries van den Berg (bouwkunst/architektuur),
Eric Brandts (beeldende kunst), Jan Haas (beel
dende kunst), Meindert Inderwisch (literatuur),
Lex de Meester (toegepaste kunst/fotografie)
en Eddy Quite (beeldende kunst) hebben de
vrijheid gekregen om hun werk te confronteren
met de historische verzameling en de museale