KOPEREN KO
MUSEUMCOLLECTIE
14
W.I.M. WEBER
gen. Door het Instituut voor Arbeidersontwikke
ling is zelfs een goede muziekschool opgericht.
Beroepstoneelgezelschappen en solisten ver
schenen. Door het vertrek van bekwame lei
ders, o.a. mr. J.A. Berger van de SDAP, is na
een tiental jaren de zaak verlopen. Maar het
werkte stimulerend, ook voor andere groeperin
gen zowel kerkelijke als neutrale. De burgerlij
ken hadden in de AGO (Algemene Geestelijke
Ontwikkeling) een goede vereniging. Ik meen
dat deze het eerst is ontstaan. Laten we ook de
muzikale ontwikkeling niet vergeten met de
Vlissingse Orkestvereniging o.l.v. een Duitse be
roepsmusicus. Ook de twee christelijke zangko
ren 'Loof de Heer' en 'Hosanna', de katholieke
zangkunst en De Volksstem van de SDAP. Het is
bij elkaar een onuitputtelijk onderwerp en ook
van belang voor de Vlissingse geschiedenis. Ik
hoop hiermee een aanzet te hebben gegeven.
De auteur van dit stuk, bij de redaktie bekend,
heeft er de voorkeur aan gegeven dit als een
'losse verzameling herinneringen van een
Vlissinger' te publiceren. Wij respekteren uiter
aard deze wens.
De redaktie.
Het loodswezen hield zich vanaf l 814 niet al
leen bezig met het beloodsen voor schepen,
maar had ook de verantwoordelijkheid van de
betonning en bebakening. Sinds het
Scheidingstractaat van 1839 met België ligt
deze verantwoordelijkheid bij een gemengde
Nederlands-Belgische commissie. Deze 'perma
nente commissie' bestond uit twee Belgische en
twee Nederlandse commissarissen. Zij waren
onder andere belast met het onderhoud van het
vaarwater.
In het begin voerden zij dit ook letterlijk uit.
Twee keer per jaar voer men de Schelde op en
peilde met een dieplood het vaarwater. Ook
bekeek men of de boeien nog wel op hun
plaats lagen. De commissarissen gebruikte hier
voor een van de schepen van het loodswezen,
die op dat moment als 'inspectievaartuig' dienst
deed.
In l 875 kwam voor deze inspectietochten een
speciaal scheepje in de vaart. Het was ver
moedelijk een omgebouwde botter. Het schip
was ruim voorzien van koperwerk. Als de direk-
teur van het loodswezen, die tevens een van
de commissarissen was, elders op bezoek ging
maakte hij gebruik van dit schip. Dat een der
gelijk vaartuig iets luxer werd uitgevoerd, was
in die tijd vanzelfsprekend. Vermoedelijk ver
klaart dit ook de naam van het scheepje: de
Koperen Ko, verwijzend naar het vele koper
werk aan boord.
t
Pijpekop, gefabriceerd in Hamburg, ca 1875.
Geschenk van W. Vader jr. Collectie SMV.