KOPEREN KO MUSEUMCOLLECTIE 14 W.I.M. WEBER gen. Door het Instituut voor Arbeidersontwikke ling is zelfs een goede muziekschool opgericht. Beroepstoneelgezelschappen en solisten ver schenen. Door het vertrek van bekwame lei ders, o.a. mr. J.A. Berger van de SDAP, is na een tiental jaren de zaak verlopen. Maar het werkte stimulerend, ook voor andere groeperin gen zowel kerkelijke als neutrale. De burgerlij ken hadden in de AGO (Algemene Geestelijke Ontwikkeling) een goede vereniging. Ik meen dat deze het eerst is ontstaan. Laten we ook de muzikale ontwikkeling niet vergeten met de Vlissingse Orkestvereniging o.l.v. een Duitse be roepsmusicus. Ook de twee christelijke zangko ren 'Loof de Heer' en 'Hosanna', de katholieke zangkunst en De Volksstem van de SDAP. Het is bij elkaar een onuitputtelijk onderwerp en ook van belang voor de Vlissingse geschiedenis. Ik hoop hiermee een aanzet te hebben gegeven. De auteur van dit stuk, bij de redaktie bekend, heeft er de voorkeur aan gegeven dit als een 'losse verzameling herinneringen van een Vlissinger' te publiceren. Wij respekteren uiter aard deze wens. De redaktie. Het loodswezen hield zich vanaf l 814 niet al leen bezig met het beloodsen voor schepen, maar had ook de verantwoordelijkheid van de betonning en bebakening. Sinds het Scheidingstractaat van 1839 met België ligt deze verantwoordelijkheid bij een gemengde Nederlands-Belgische commissie. Deze 'perma nente commissie' bestond uit twee Belgische en twee Nederlandse commissarissen. Zij waren onder andere belast met het onderhoud van het vaarwater. In het begin voerden zij dit ook letterlijk uit. Twee keer per jaar voer men de Schelde op en peilde met een dieplood het vaarwater. Ook bekeek men of de boeien nog wel op hun plaats lagen. De commissarissen gebruikte hier voor een van de schepen van het loodswezen, die op dat moment als 'inspectievaartuig' dienst deed. In l 875 kwam voor deze inspectietochten een speciaal scheepje in de vaart. Het was ver moedelijk een omgebouwde botter. Het schip was ruim voorzien van koperwerk. Als de direk- teur van het loodswezen, die tevens een van de commissarissen was, elders op bezoek ging maakte hij gebruik van dit schip. Dat een der gelijk vaartuig iets luxer werd uitgevoerd, was in die tijd vanzelfsprekend. Vermoedelijk ver klaart dit ook de naam van het scheepje: de Koperen Ko, verwijzend naar het vele koper werk aan boord. t Pijpekop, gefabriceerd in Hamburg, ca 1875. Geschenk van W. Vader jr. Collectie SMV.

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1991 | | pagina 13