DE VLISSINGSE ORATORIUM
VERENIGING
6
J.M.A. VAN NASSAU
De 'Vlissingse Oratorium "Vereniging'
werd op 17 juni 1946, na een oproep
in de Provinciale Zeeuwse Courant, op
gericht tijdens een openbare vergade
ring in het toenmalige Concertgebouw
(thans het gebouw van de Pinksterge
meente) te Vlissingen. De vereniging
bestaat dus nu bijna 45 jaar.
Voortrekkers vanaf het begin waren: de musicus
en eerste dirigent van net koor, de heer J.
Kuiler, de heer N. Veldhuis als secretaris, me
vrouw Plasse-van Gorp en mejuffrouw A.
Meyer, resp. als penningmeester en bibliothe
caresse/pianiste en de heer B. van Ruijven als
algemeen bestuurslid. Volgens artikel 3 van de
statuten heeft de vereniging ten doel: de beoe
fening der zangkunst en het geven van concer
ten.
Het was vlak na de oorlog, waarin de
Vlissingse bevolking veel te lijden had gehad
van het oorlogsgeweld. Vlissingen was voor
een groot gedeelte zwaar getroffen. De weder
opbouw was begonnen en er was behoefte
aan ontspanning en cultuur. Daarin paste ook
de oprichting van een oratoriumvereniging. Het
specifieke kenmerk van een oratoriumvereni
ging is, dat een dergelijk koor zich speciaal
toelegt op het uitvoeren van de grote oratoria
uit de muziekliteratuur, zoals de Passionen van
Bach, de Messiah van Handel, etc.
Het nieuwe koor pakte de zaak meteen groots
aan door het wereldberoemde oratorium The
Messiah van Handel in studie te nemen. Dit
werk was dan ook het eerste, dat door het
nieuwe koor werd uitgevoerd. De begeleiding
werd verzorgd door een orkest van amateurmu
sici uit Vlissingen, aangevuld met leden van het
Residentie-orkest uit Den Haag.
Het organiseren van een dergelijk concert was
in die dagen een hele onderneming. Zeeland
was toen nog vrij afgelegen. Het was niet om
te doen de begeleidende musici en de solisten
's avonds na net concert terug te laten reizen
naar de Randstad. Er moest dus onderdak ge
vonden worden bij de koorleden. Wanneer er
een concert plaatsvond moesten de koorleden
ook zelf zorgen voor allerlei zaken, die nu een
maal ook nodig zijn, zoals het bouwen van
een podium, het plaatsen van stoelen, het ver
zorgen van koffie voor de bezoekers tijdens de
pauze van een concert. Dat bevorderde echter
de teamgeest onder de koorleden.
De concerten vonden plaats in de Jacobskerk.
De laatste vijftien jaar worden de concerten
echter gegeven in de R.K. Kerk aan de Singel.
Bij concerten in de winter is deze kerk beter te
verwarmen (hetgeen vooral voor de begelei
dende musici en hun instrumenten noodzakelijk
is), er is meer ruimte voor de opstelling van
koor en orkest en de akoestiek is voor koormu
ziek uitstekend.
In de afgelopen 45 jaar is er een groot aantal
concerten gegeven onder leiding van bekwa
me dirigenten. Na Jan Kuiler (tot november
1967) waren dat achtereenvolgens Danïel
Manneke (thans een befaamd internationaal
bekend componist) tot november 1972, Izaak
Ruissen tot juli 1980 en ten slotte de huidige di
rigent Henkj. Harinck.
In de loop der jaren werden zeer veel grote
koorwerken uitgevoerd, o.a. de Messiah en
Samson van Handel, de Mattheus-Passion, de
Johannes-Passion, het Magnificat en het
Weihnachts-Oratorium van Bach, Ein Deutsches
Requiem van Brahms, Die Schöpfung en Die
Jahreszeiten van Haydn, Elias en Paulus van
Mendelssohn, de Messa di Gloria van Puccini
en in 1990 n.a.v. de vijfenveertigste herden
king van de bevrijding o.a. het Requiem van
Mozart. Dit laatste concert werd door zo'n
750 bezoekers bijgewoond.