DE VLISSINGSE ORATORIUM VERENIGING 6 J.M.A. VAN NASSAU De 'Vlissingse Oratorium "Vereniging' werd op 17 juni 1946, na een oproep in de Provinciale Zeeuwse Courant, op gericht tijdens een openbare vergade ring in het toenmalige Concertgebouw (thans het gebouw van de Pinksterge meente) te Vlissingen. De vereniging bestaat dus nu bijna 45 jaar. Voortrekkers vanaf het begin waren: de musicus en eerste dirigent van net koor, de heer J. Kuiler, de heer N. Veldhuis als secretaris, me vrouw Plasse-van Gorp en mejuffrouw A. Meyer, resp. als penningmeester en bibliothe caresse/pianiste en de heer B. van Ruijven als algemeen bestuurslid. Volgens artikel 3 van de statuten heeft de vereniging ten doel: de beoe fening der zangkunst en het geven van concer ten. Het was vlak na de oorlog, waarin de Vlissingse bevolking veel te lijden had gehad van het oorlogsgeweld. Vlissingen was voor een groot gedeelte zwaar getroffen. De weder opbouw was begonnen en er was behoefte aan ontspanning en cultuur. Daarin paste ook de oprichting van een oratoriumvereniging. Het specifieke kenmerk van een oratoriumvereni ging is, dat een dergelijk koor zich speciaal toelegt op het uitvoeren van de grote oratoria uit de muziekliteratuur, zoals de Passionen van Bach, de Messiah van Handel, etc. Het nieuwe koor pakte de zaak meteen groots aan door het wereldberoemde oratorium The Messiah van Handel in studie te nemen. Dit werk was dan ook het eerste, dat door het nieuwe koor werd uitgevoerd. De begeleiding werd verzorgd door een orkest van amateurmu sici uit Vlissingen, aangevuld met leden van het Residentie-orkest uit Den Haag. Het organiseren van een dergelijk concert was in die dagen een hele onderneming. Zeeland was toen nog vrij afgelegen. Het was niet om te doen de begeleidende musici en de solisten 's avonds na net concert terug te laten reizen naar de Randstad. Er moest dus onderdak ge vonden worden bij de koorleden. Wanneer er een concert plaatsvond moesten de koorleden ook zelf zorgen voor allerlei zaken, die nu een maal ook nodig zijn, zoals het bouwen van een podium, het plaatsen van stoelen, het ver zorgen van koffie voor de bezoekers tijdens de pauze van een concert. Dat bevorderde echter de teamgeest onder de koorleden. De concerten vonden plaats in de Jacobskerk. De laatste vijftien jaar worden de concerten echter gegeven in de R.K. Kerk aan de Singel. Bij concerten in de winter is deze kerk beter te verwarmen (hetgeen vooral voor de begelei dende musici en hun instrumenten noodzakelijk is), er is meer ruimte voor de opstelling van koor en orkest en de akoestiek is voor koormu ziek uitstekend. In de afgelopen 45 jaar is er een groot aantal concerten gegeven onder leiding van bekwa me dirigenten. Na Jan Kuiler (tot november 1967) waren dat achtereenvolgens Danïel Manneke (thans een befaamd internationaal bekend componist) tot november 1972, Izaak Ruissen tot juli 1980 en ten slotte de huidige di rigent Henkj. Harinck. In de loop der jaren werden zeer veel grote koorwerken uitgevoerd, o.a. de Messiah en Samson van Handel, de Mattheus-Passion, de Johannes-Passion, het Magnificat en het Weihnachts-Oratorium van Bach, Ein Deutsches Requiem van Brahms, Die Schöpfung en Die Jahreszeiten van Haydn, Elias en Paulus van Mendelssohn, de Messa di Gloria van Puccini en in 1990 n.a.v. de vijfenveertigste herden king van de bevrijding o.a. het Requiem van Mozart. Dit laatste concert werd door zo'n 750 bezoekers bijgewoond.

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1991 | | pagina 5