DEN SPIEGEL LITERAIR 8 AAFKE VERDONK-RODENHUIS Het thema van deze Spiegel, muziekverenigin gen, bracht muziektenten en openluchtconcer- s ten in mijn gedachten en daardoor een boek: 'De Koperen Tuin' van Simon Vestdijk. "Het was een gouden tuin. Toen zag ik op- t eens al die instrumenten en ik hoorde die mars I en de zon schitterde in het koper, en ze blie- i zen erop met rode koppen van de inspan ning, en toen werd het een koperen tuin, en dat is lang zo gebleven.Dit zegt de hoofdfi guur Nol Rieske tegen het meisje Trix, op wie hij verliefd is vanaf dat hij als kind haar in de Tuin, het stadspark, ontmoet. Ze dansen sa men in de tuin, bij de muziektent en het pavil joen waar Nols moeder met een paar vrien dinnen thee drinkt en soezen eet. Trix is de dochter van de dirigent Cuperus, een aan de drank verslaafde musicus die vlucht in de muziek, zonder dat hij daarin als uitvoerend kunstenaar erg uitblinkt. Het ver haal speelt zich af in W., een keurige provin ciestad (W. Weulnerdam Leeuwardenj, waar Cuperus door allerlei schandalen buiten de gemeenschap komt te staan. Na een lang zame rehabilitatie, waar Nol toe bijdraagt; hij zorgt dat Cuperus weer wat leerlingen krijgt, werkt Cuperus aan de opvoering van de ope ra Carmen. Dit wordt een complete afgang voor Cuperus, die daarna geheel in de drank vlucht. "Met Cuperus ging het bergafwaarts, ledereen zei dit, en men liet het geschieden, als een natuurramp van lichtelijk aanstootgevend ka rakter. Om de opera Carmen heen speelt zich het eigenlijke drama af, dat pas tegen het eind van het boek in een soort terugblik een climax vormt: het verleiden van Trix door een zekere Vellinga, een jurist, later journalist, waarna Trix sociaal afglijdt naar een soort prostitutie. Bij alle belangrijke gebeurtenissen in zijn le ven is de Tuin voor Nol zeer aanwezig. In de Tuin dansen Nol en Trix met elkaar. In de Tuin begint de liefdesgeschiedenis, die echter geen ander gevolg heeft dan ongeluk. Aan het eind van het boek, na de dood van Trix, bevindt Nol zich buiten de tuinl Behalve het verhaal van Trix en Nol is het boek ook het verhaal van de burgerlijkheid in een provinciestad. Aan Cuperus is het protest tegen de kleinburgerlijkheid van de provincie opgehangen. Hij is de martelaar. De broer van Nol, Chris, is de personificatie van klein burgerlijkheid. Ook het gescharrel van de twee jongens Blauw en Bruin waarmee Nol in zijn jeugd optrekt is een voorafspiegeling van het gekonkel in W. Kleuren, metalen, plaatsen hebben steeds betekenis. Bruin en blauw staat voor burgerlijkheid. De tuin, muziek, koper zijn symbolen voor liefde. In 'Tweemaal Vestdijk', 'In de ban van het glin sterende' en 'Enkele maten en fragmenten uit het werk van S. Vestdjk' werkt Hella Haasse heel boeiend een aantal thema's en motieven in het werk van Vestdijk uit aan de hand van een aantal romans, waaronder: De Koperen Tuin, Het Glinsterend Pantser, Rumeiland. Zij komt tot een aantal thema's, gebaseerd op de tegenstelling tussen het momentele en het absolute: onmacht tot harmonie, onmacht tot liefhebben. Enkele motieven zijn bijvoorbeeld: enige of jongste zoon (Nol is de jongste zoon), meisjes of vrouw als platonische of on vervulbare liefde. Ik zou willen eindigen met enkele regels van het slot van De Koperen Tuin, waar Nol zich herinnert, in het zicht van de Tuin, hoe daar begon wat nu verdriet is: "De hoge bomen hadden toegekeken daarbij, de muziektent met de blazers en de andere potsenmakers had toegekeken; de muziek had geschetterd, de soezen waren rondgereikt. Hoeveel bomen waren daar niet, die ik nog nimmer had aanschouwd, en nu in October waren zij vochtig en muf onder hun koperen gebladerte, zodat ik hun doodzieke geuren meende te ruiken waar ik stond.

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1991 | | pagina 7