ZOMERTENTOON- STELLING "KAPERS OP DE KUST" 11 KAPERS OP DE KUST - EDUCATIEF WILBERT WEBER Bij de tentoonstelling is materiaal ontwikkeld voor kinderen. Aan ae hand van dit materiaal kunnen zij een reis maken langs de tentoonge stelde objekten. Per onderdeel van de tentoon stelling wordt een aantal opdrachten gegeven, op papier en in de presentatie. Alle kinderen krijgen een 'reisjournaal' met tekst en opdrachten. Er zijn kijk-, lees- en doe-op- drachten. Met hun journaal reizen de kinderen als het ware langs de min of meer chronolo gisch geordende onderdelen van de tentoon stelling. Thema's die aan de orde komen zijn: Piraten Grote Pier, een Friese piraat Geuzen als kapers Piet Hevn Duinkerker kapers Barbarijse kapers Kaapvaart als bedrijf Spaanse successie-oorlog Vierde Engelse oorlog Einde kaapvaart, Franse tijd en beschieting Algiers. Behalve de opdrachten via het journaal is er ook materiaal waarmee een gedeelte van een grote groep aan de gang kan gaan, terwijl het andere gedeelte van de groep begint aan de reis over de tentoonstelling. Hiervoor is een aparte ruimte ingericht waar ook plaats is voor de verwerking van het een en ander na be zoek aan de tentoonstelling. Het materiaal is gericht op de bovenbouw van de basisschool, maar met enige aanpassing ook te gebruiken voor jongere kinderen. Ook de Openbare Bibliotheek Vlissingen heeft mee gewerkt door hulp te verlenen bij de samenstel ling van een boekenlijst en het uitlenen van boeken. Alle Vlissingse basisscholen hebben eind april bericht ontvangen over de tentoonstelling en een groot gedeelte hiervan heeft zich aange meld voor een bezoek aan de tentoonstelling. Deze scholen krijgen materiaal toegestuurd, zo dat zij vooraf aandacht aan het onderwerp 'Kaapvaart en Piraterij" kunnen besteden. Na afloop van de tentoonstelling, na 22 sep tember, worden alle scholen die een tentoon stelling bezocht hebben in de gelegenheid ge steld een verwerking van het geheel in te leveren bij het museum, bijvoorbeeld een pi raat, een bloedvlag etc. Hiervan kan eventueel in de herfstvakantie een kleine tentoonstelling worden ingericht. Kaapvaart is eigenlijk een Middel eeuwse vorm van oorlogvoering. Parti culieren, die met recht op buit, de vij and schade berokkenen. Op land was deze vorm in de Nederlanden al ver dwenen. Op zee werd hef laatste ka- perbedrijf pas in l 810 geliquideerd. De financiering van een oorlog, zowel op land als op zee, is altijd een kostbare zaak ge weest. Voor oorlogvoering op zee zijn schepen nodig, en de uitrusting hiervan was nog kost baarder dan een leger. Om oorlog te kunnen voeren had in de middeleeuwen een vorst een aantal mensen om zich heen verzameld, die hem daarbij hielpen. Als compensatie werd men in de adelstand verheven en kreeg men een aantal gunsten, zoals het recht om tol te heffen of een stuk land. Of men mocht als belo ning een deel van de oorlogsbuit behouden. Uit deze inkomsten kon een edelman, als de vorst daarom vroeg, zijn bijdrage leveren aan het oorlogsbedrijf. Deze edelman moest zich aan duidelijke regels houden. Zo niet, dan werd het een roofridder. In maritieme termen werd dan gesproken over een piraat. In de loop van de eeuwen is er sprake van staatsvorming waarbij niet meer de vorst eind verantwoordelijk is voor het oorlogsbedrijf, maar een staat. Er werd een regulier leger of

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1991 | | pagina 10