17 EXPOSITIENIEUWS ROTTERDAM, MUSEUM BOYMANS-VAN BEUNINGEN de archivisten zijn fraai bewerkte antieke haardplaten geplaatst. De kamer van de archi vist op de begane grond is ingericht met het meubilair uit het voormalige gemeentehuis van Souburg. Een dekenkist, die in het verleden als opbergruimte in de ziekenzalen diende, staat in een hoek te pronken terwijl op een andere plaats een hoekkast is neergezet die tot het oorspronkelijke meubilair van het Gasthuis be hoorde. Tenslotte zal aan het eind van dit jaar het 1 7e eeuwse poortje, dat als een van de eerste voorwerpen uit het Gasthuis aan de mu seumcollectie werd toegevoegd, nu als sierele- ment worden teruggeplaatst. EXPOSITIE 'PERSPECTIVEN' Museum Boymans-van Beuningen exposeert onder titel Perspectiven werk uit de 17e eeuw. Waarom het schilderen van landschap, archi- tektuur of bijvoorbeeld historisch tafereel in perspectief in de 17e eeuw meer geld op bracht, is de vraag. Dat Pieter Jansz. Saenredam die perspectieven fraai schilder de, concludeert Heieen Schoone: Het is weer tijd om naar Boymans-Van Beuningen te gaan voor een bijzondere ten toonstelling. Er hangen 17e eeuwse architek- tuurschilderijen met als onderwerp voorname lijk kerken, van binnen en van buiten. Werk van Saenredam, Houckgeest, Vredeman de Vries en andere architektuurschilders uit de Gouden Eeuw is slechts zelden tegelijk te zien, omdat hun schilderijen zeer geliefd en daardoor over de hele wereld verspreid zijn. In die tijd werkten schilders nog veel op hou ten panelen die slecht bestand zijn tegen vocht en temperatuurschommelingen. Dat maakt het samenbrengen van de schilderijen extra moeilijk. De laatste grote tentoonstellin gen met min of meer hetzelfde onderwerp vonden plaats in het Centraal Museum, in 1953 en 1961. De titel van deze tentoonstelling is Perspecti ven, een naam die in de 17e eeuw werd ge bruikt voor architektuurstukken, hoewel ook veel andere taferelen met dezelfde naam wer den aangeduid. De term 'perspectief' kan net zo goed duiden op een landschap, een histo risch tafereel of een nachtscene op een archi- tektuurschilderij. Het is niet bekend waarom perspectieven in de 17e eeuw ineens zo po pulair werden, daarnaar kan achteraf alleen nog geraden worden. In ieder geval waren de kopers en verzamelaars van dit genre meestal protestant en zeer welgesteld. De per spectieven maakten een belangrijk deel uit van hun roerende goederen en dus van hun kapitaal. Het belang van de werken kan afge meten worden naar de prijs ervan, die va rieerde van f 15,30 tot f 27,90. Een land schap uit de jaren 1650 bracht gemiddeld f.5,60 op. Tegenwoordig is iedereen gewend aan foto's en ingewikkelde perspectivische tekeningen en schilderijen, maar voor de tijdgenoten van Saenredam c.s. moet het een bijzonder en vreemd fenomeen zijn geweest. Ze zagen voor het eerst een overtuigend geconstrueerd beeld van een ruimte. Daarvoor waren techni sche capaciteiten nodig die veel waardering oogstten, net als de bekwaamheid in het schil deren van nachtscenes, die heel moeilijk zijn vanwege de schaduwval van kunstmatige lichtbronnen. Een specialist op het gebied van lijnperspectief was vaak ook een specialist in schaduwval. De Nederlandse 17e eeuwse kunsttheoreticus Van Mander schrijft in zijn biografie van Hans Vredeman de Vries hoe velen - onder wie de Prins van Oranje en de Duitse keizer - bedro gen werden door levensgrote 'perspectieven' die De Vries maakte; men meent door de deur te kunnen lopen waar geen deur is en ziet een galerij waar geen galerij is. Ook zijn col lega en eeuwgenoot Hoogsfraeten heeft het over 'bedriegen', 'misleyden' en 'vertoveren' Ze bespraken dan levensgrote illusionistische schilderijen die nu niet meer bestaan. Bij de schilderijen op deze tentoonstelling zal nie mand denken door een echt raampje de kerk

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1991 | | pagina 16