f Wti 15 BESPIEGELINGEN keuze gemaakt uit de aangeboden onderde len. De koper kon bepalen aan welke eisen een klok moest voldoen en de verkoper/vak man stelt een exemplaar samen in overleg met de kastenmaker en de graveur voor het gra veerwerk. Door deze samenwerking ontstaan er bijzonder fraaie en technisch zeer hoog staande producten, waarbij de kast de mode van de tijd volgt. Wij kennen klokken uit de Barok, de Lodewijk stijlen, het Empire en het Biedermeier. Het uurwerk van een staande klok is voorzien van een ankergang, met een lange slinger, waardoor een langzame gang ontstaat. Dit geeft elke ruimte waarin de klok geplaatst is een plechtige sfeer. De looptijd varieert van een week tot een maand. Een groot verschil met die van de bekende staart en stoelklokken, waarvan het gewicht elke dag moet worden opgetrokken. Detail van de wijzerplaat. Collectie Stedelijk Museum. Staande Hollandse klok, gesigneerd 'Theunis Haakma LeeuwardenKast vermoedelijk 19e eeuws. De klok staat thans in het stadhuis, in de commissiekamer op de eerste verdieping. Het centrum van de fabricage van staande klokken in die tijd is wel Amsterdam, waar een aantal klokkenmakers van naam prachtige exemplaren vervaardigen. Bijzonder mooi is dan ook het graveerwerk van de verzilverde koperen wijzerplaten, sierlijke wijzers en kasten ingelegd met de duurste exotische houtsoorten. Vanuit Amsterdam ontstaat een uitstraling naar andere bekende centra als Den Haag en Rotterdam, terwijl ook in kleinere plaatsen mooie exemplaren op de markt worden ge bracht. Ook in Leeuwarden, waar vooral onder in vloed van het Friese hof een kopersmarkt voor modieuze en dure artikelen ontstaat, zijn enke le klokkenmakers gevestigd, die zich bezig houden met de fabricage van staande klokken. Een van de bekendsten hiervan zijn de gebroe ders T. en A. Haakma. In het Stedelijk Museum te Vlissingen bevindt zich een staande klok, waar in de wijzerplaat een inscriptie is aange bracht: "Theunis Haakma - Leeuwarden"

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1992 | | pagina 14