9
DEN SPIEGEL LITERAIR
10 JAAR VERENIGING
VRIENDEN VAN HET
STEDELIJK MUSEUM
VLISSINGEN
W. VAN NASSAU-DAMEN
Volgens de flaptekst is het een vierluik over
waarneming, liefde en dood. Het boek gaat
eigenlijk over de onmogelijkheid om met ie
mand echt in contact te komen; hiervoor is
soms geweld, lijfelijk geweld nodig. Luisteren,
kijken is vaak lang niet genoeg. De hoofdfigu
ren sluiten zich soms af, koesteren hun gehei
men, weigeren zelfs vrienden in hun wereldje.
De roman is een vierluik: hij bestaat min of
meer uit vier delen met elk een eigen onder
werp en sfeer. De eerste twee delen geven het
gezichtspunt weer van twee mannen, een
oogarts en zijn vriend. In de laatste twee de
len staan hun vrouwen centraal. Het verhaal
wordt op deze manier vanuit verschillende
hoeken benaderd. Allerlei vraagtekens in de
eerste delen worden duidelijk in de laatste
twee delen. Sommige gebeurtenissen, beleve
nissen worden als het waren ingevuld, krijgen
betekenis. Heden en verleden lopen door el
kaar heen, ook wordt een verhaal dat in de
derde persoon is geschreven soms een stuk in
de eerste persoon. Het blijft opletten bij het le
zen van dit boek, maar het is de moeite
waard.
Dit geldt ook voor het andere werk van
Margriet de Moor. "Op de rug gezien" is een
bunael verhalen, die een AKO-nominatie
kreeg in 1989 en 'Dubbelportret", drie novel
len uit 1989. Deze laatste bundel kreeg de
Van der Hoogtprijs, een prijs, toegekend door
de Maatschappij der Nederlandse
Letterkunde.
Ook in deze bundels verhalen en novellen lo
pen heden en verleden door elkaar, zij zijn in
onze herinnering ook niet te scheiden. Herin
neringen zijn niet altijd waarheidsgetrouw.
Fantasie en werkelijkheid zijn ook niet altijd
afgebakend. De hoofdfiguren leven soms in
een verbeeldingswereld waarin wel tastbare
sporen van de werkelijkheid aanwezig zijn.
de figuren in de verhalen, novellen en ook in
de roman "Eerst grijs dan wit dan blauw" zoe
ken verklaringen voor gebeurtenissen uit hun
leven. Ze zoeken naar de werkelijkheid. Veel
dingen blijven echter raadselachtig, als het le
ven zelf.
Al het werk van Margriet de Moor is heel pre
cies gecomponeerd, bepaalde zaken komen
terug, waardoor het werk één geheel wordt.
Haar taal is heel poëtisch, melodisch; ze weet
moeilijk te omschrijven gevoelens heel indrin
gend te beschrijven. 'Eerst grijs dan wit dan
blauw" is zeker een van de mooiste boeken
die ik de laatste weken heb gelezen.
In 1 981 benaderde de conservator, de
heer W. Weber, een aantal inwoners
van Vlissingen om de mogelijkheden te
bekijken voor het oprichten van een
vriendenvereniging voor het museum.
Uiteindelijk was het bezoek aan de no
taris op 1 2 februari 1982 voor het op
stellen van een oprichtingsakte de offi
ciële start.
Begonnen werd met een aantal leden, dona
teurs van de vroegere oudheidkamer, die het
museum altijd een goed hart hadden toegedra
gen door middel van een gift. Die bedroeg
sinds jaren ongeveer F 0,10 tot F 1,-. Bij de
oprichting van de vereniging waren er onge
veer 30 leden.
Er kwam aktie vanuit het bestuur en bij het ver
schijnen van het eerste nummer van het kwar
taalblad "Den Spiegel" waren er reeds 1 32 le
den. Op 13 maart 1982 was er de eerste
Algemene Ledenvergadering. Tijdens deze
drukbezochte vergadering presenteerde het be
stuur zich. Aan burgemeester Westerhout werd
op deze vergadering gevraagd of hij be
schermheer van de vereniging wilde worden.
Hij antwoordde met een krachtig ja ik wil, wat
natuurlijk enig gelach teweeg bracht. Aan
deze vergadering heb ik hele prettige herinne-