9 DEN SPIEGEL LITERAIR 10 JAAR VERENIGING VRIENDEN VAN HET STEDELIJK MUSEUM VLISSINGEN W. VAN NASSAU-DAMEN Volgens de flaptekst is het een vierluik over waarneming, liefde en dood. Het boek gaat eigenlijk over de onmogelijkheid om met ie mand echt in contact te komen; hiervoor is soms geweld, lijfelijk geweld nodig. Luisteren, kijken is vaak lang niet genoeg. De hoofdfigu ren sluiten zich soms af, koesteren hun gehei men, weigeren zelfs vrienden in hun wereldje. De roman is een vierluik: hij bestaat min of meer uit vier delen met elk een eigen onder werp en sfeer. De eerste twee delen geven het gezichtspunt weer van twee mannen, een oogarts en zijn vriend. In de laatste twee de len staan hun vrouwen centraal. Het verhaal wordt op deze manier vanuit verschillende hoeken benaderd. Allerlei vraagtekens in de eerste delen worden duidelijk in de laatste twee delen. Sommige gebeurtenissen, beleve nissen worden als het waren ingevuld, krijgen betekenis. Heden en verleden lopen door el kaar heen, ook wordt een verhaal dat in de derde persoon is geschreven soms een stuk in de eerste persoon. Het blijft opletten bij het le zen van dit boek, maar het is de moeite waard. Dit geldt ook voor het andere werk van Margriet de Moor. "Op de rug gezien" is een bunael verhalen, die een AKO-nominatie kreeg in 1989 en 'Dubbelportret", drie novel len uit 1989. Deze laatste bundel kreeg de Van der Hoogtprijs, een prijs, toegekend door de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde. Ook in deze bundels verhalen en novellen lo pen heden en verleden door elkaar, zij zijn in onze herinnering ook niet te scheiden. Herin neringen zijn niet altijd waarheidsgetrouw. Fantasie en werkelijkheid zijn ook niet altijd afgebakend. De hoofdfiguren leven soms in een verbeeldingswereld waarin wel tastbare sporen van de werkelijkheid aanwezig zijn. de figuren in de verhalen, novellen en ook in de roman "Eerst grijs dan wit dan blauw" zoe ken verklaringen voor gebeurtenissen uit hun leven. Ze zoeken naar de werkelijkheid. Veel dingen blijven echter raadselachtig, als het le ven zelf. Al het werk van Margriet de Moor is heel pre cies gecomponeerd, bepaalde zaken komen terug, waardoor het werk één geheel wordt. Haar taal is heel poëtisch, melodisch; ze weet moeilijk te omschrijven gevoelens heel indrin gend te beschrijven. 'Eerst grijs dan wit dan blauw" is zeker een van de mooiste boeken die ik de laatste weken heb gelezen. In 1 981 benaderde de conservator, de heer W. Weber, een aantal inwoners van Vlissingen om de mogelijkheden te bekijken voor het oprichten van een vriendenvereniging voor het museum. Uiteindelijk was het bezoek aan de no taris op 1 2 februari 1982 voor het op stellen van een oprichtingsakte de offi ciële start. Begonnen werd met een aantal leden, dona teurs van de vroegere oudheidkamer, die het museum altijd een goed hart hadden toegedra gen door middel van een gift. Die bedroeg sinds jaren ongeveer F 0,10 tot F 1,-. Bij de oprichting van de vereniging waren er onge veer 30 leden. Er kwam aktie vanuit het bestuur en bij het ver schijnen van het eerste nummer van het kwar taalblad "Den Spiegel" waren er reeds 1 32 le den. Op 13 maart 1982 was er de eerste Algemene Ledenvergadering. Tijdens deze drukbezochte vergadering presenteerde het be stuur zich. Aan burgemeester Westerhout werd op deze vergadering gevraagd of hij be schermheer van de vereniging wilde worden. Hij antwoordde met een krachtig ja ik wil, wat natuurlijk enig gelach teweeg bracht. Aan deze vergadering heb ik hele prettige herinne-

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1992 | | pagina 8