12 VVV-WEDSTRIJD Radshand rond de eeuw wisseling. Het Grand Hotel des Bains nog geheel vrijstaand in ae duinen. De boulevards en Badstrant na 100 jaar nog steeds toeristische trekpleister. Foto collectie gemeente archief Vlissingen. De stad moet als een magneet werken. De rol van de VW daarbij is in cfe ogen van Henk de Haas vooral die van gastheer, oriëntatiepunt en vraagbaak voor bezoekers en die van bemid delaar tussen de recreatie-ondernemers en de gasten. "Kwaliteitsbewaker? In zekere zin wel'" knikt hij. "Hoewel de Stichting Vlissingen Promotie en de VW hun kantoor en directeur broederlijk delen, hoort het uitdragen van de kwaliteiten van Vlissingen primair bij de eerst genoemde instantie thuis. Maar je kunt je op nog zoveel beurzen laten zien, het is de ma nier waarop de gasten en bezoekers aan de VW-balie worden geholpen die de doorslag geeft. Dat levert ook de beste promotie op: de mond-tot-mond reclame!" In het vernieuwde Vlissingen liggen ook zakelij ke kansen genoeg voor een ondernemende VW. "De VW heeft bij het bestuur een imago van een dynamische club," beaamt De Haas. "Het takenpakket van de VW wordt er beslist niet minder op. Het blijft het belangrijkste dat de aangesloten ondernemers tevreden zijn. De VW heeft een enorm groot draagvlak bij de Vlissingse ondernemers. Het is niet zo dat de gemeente de subsidie afhankelijk maakt van hun financiële inbreng, maar we gaan het ook niet alleen doen." Elf maanden nadat hij uit hoofde van zijn wet houderschap met de VW van doen kreeg, moet Henk de Haas bekennen, dat hij zich (voor wat de VW betreft) nog aan het inwerken is. "Voorheen was ik gewoon een klant aan de balie. Ik had geen notie van wat zich achter zo'n balie allemaal afspeelt. Nogal veel meer dan wat ik verwachtte. De VW heeft zoveel te bieden. Ik dent dat iedereen die reaktie heeft. De Vlissingse VW is een razend druk zelfstan dig werkend bedrijf, het loopt goed en ook fi- nanciëel klopt het! Eigenlijk hoef ik er nauwe lijks naar om te kijken. Het is een lekker rustig stukje van mijn portefeuille." De VW organiseert een wedstrijd histo risch onderzoek naar alle vestigingsplaat sen van de Vlissingse VW Hoofdprijs: shoppingtrip Londen. Zie pagina 13.

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1992 | | pagina 11