16 geworden en ligt gereed voor verdere uitbrei ding." iOnder burgemeester Van Woelderen, die ere voorzitter werd van de VW-Vlissingen, is Vlis- singen inderdaad uitgegroeid tot een haven-, industrie- en badplaats van enige allure. Een plaats waar het voor iedereen goed toeven ge weest moet zijn, want wij lezen in het boekje "In welke badplaats zal ik mijne vacantie door brengen?" van J.W. Kockx uit 1925: de beroemde blonde lichteffecten verhogen de stemming en geven alles een elders onbeken de charme. Dit weerspiegelt zich in den vrolij ken volksgeest, geen straat zonder muziek, geen avond zonder dans: de Vlissingsche meisjes weeten zich chic te kleeden, en zij zijn knap, zooals trouwens de meeste Zeeuwen. Een bekende Engelschman typeer de Zeeland met de uitdrukking: "Dit is het land waar elk kijkje een schilderij vormt". Burgemeester C.A. van Woelderen. Burgemeester van V/issingen van I9I9 tot 1945. Foto collectie gemeentearchief Vlissingen. In de eerste jaren na de Eerste Wereldoorlog heeft Vlissingen opnieuw moeten vechten tegen het dreigend afkalven van het economisch draagvlak, zoals de scheepswerf De Schelde, die telkens opnieuw uit Vlissingen weg wilde. Om uiteindelijk de werf voor Vlissingen te kun nen behouden, werd de helft van de oude stad opgeofferd met een verlies van vele historische monumenten. In de visie van Van Woelderen moest de boule vard het visitekaartje van de stad worden. De drie verschillende stukken van de boulevard werden in zijn burgemeestersperiode met el kaar verbonden en aan het eind ervan bouwde Van Woelderen zijn riante residentie: het Wooldhuis. Ook uit zijn creatieve geest is de benaming van Vlissingen afkomstig als 'het Zeeuwscne verkeerscentrum'. Zeker geen on zinnige term, want de verbetering van de we gen, de spoor- en tramverbindingen, het auto verkeer, het binnenscheepvaartverkeer over de nieuwe waterwegen en niet te vergeten in die tijd het luchtvaartverkeer, maakte Vlissingen tot hèt verkeersknooppunt van Zeeland. Tijdens de oorlogsjaren was aan de nieuwe weg naar Middelburg een vliegveld aange legd door de Koninklijke Marine. Na de oor log is getracht dit vliegveld dienstbaar te ma ken voor de burgerluchtvaart. Tot 1926 werd dit opgehouden. Pas in dat jaar bouwde Rijks waterstaat een ruime hangar, wat de mogelijk heid opende om in de seizoensmaanden een dagelijkse luchtdienst tussen Rotterdam en Vlissingen tot stand te brengen. Die luchtlijn werd echter pas in 1932 gerealiseerd. Samen met andere verkeersverbindingen was dit van groot belang voor het Vlissingen van die tijd en in elk geval de directe oorzaak van het benoe men van Vlissingen tot Zeeuws Verkeers-cen- trum. Van Woelderen was een op het gebied van samenwerking verlichte geest. Dat blijkt o.a. uit zijn voorwoord in de uitgave 'Mooi Zeeland' uit 1933. Hierin kenschetste hij, als lid van de Noordzeebadplaatsen-commissie der ANW, tegelijk het economisch rendement van het toe risme voor Walcheren: "Wij allen die het vreemdelingenverkeer op Walcheren trachten

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1992 | | pagina 15