VVV-VLISSINGEIM, 100 JAAR JONG
JAN JACOBS, directeur VW
Vlissingen
Het WV-wezen in Nederland is ruim
100 jaar oud. De VW in Vlissingen be
staat precies 100 jaar. Uiteraard be
staat nogal wat verschil tussen de WV
van 100 jaar geleden en nu; een ver
schil dat zich uit in o.a. taakstelling,
dienstverlening, bestuurlijke samenstel
ling en bureau-organisatie.
Toen in de vorige eeuw de VW's ontstonden
als verenigingen voor vreemdelingen verkeer,
waren dat organisaties die voornamelijk wer
den geleid door de notabelen van de stad of
het dorp waar de verenigingen waren geves
tigd. Vanuit de positie die zij in hun samenle
ving bekleedden, konden zij de tijd vrijmaken
om de aantrekkelijkheden en verworvenheden
van hun stad of dorp nader onder de aandacht
Ie brengen van de vreemdeling. De vreemde
ling die door de industriële revolutie van half
de vorige eeuw voor het eerst de gelegenheid
had zich te verplaatsen, vervoerd te worden,
en, bij een bijzonder ruim inkomen, op vakan
tie te gaan.
We spreken over de tijd dat in ons eigen werk
gebied Vlissingen het Kanaal door Walcheren
werd gegraven, de havens werden aangelegd
en de spoorwegverbinding met de randstad tot
stand werd gebracht: 1873. Een tijd van rela
tief primitieve druktechnieken, in elk geval pri
mitieve communicatie-methodieken. Het pro
bleem waar een dergelijke organisatie zich
onmiddellijk voor gesteld zag was: wij kunnen
de verworvenheden en aantrekkelijkheden van
ons dorp voor onszelf redelijk verwoorden,
maar hoe brengen we dit alles aan de poten
tiële gasten over? En, zoals ook nu nog het ge
val is, werden daarvoor brochures, folders,
leaflets, vouwbladen, affiches enz. in het leven
geroepen. Alles gemaakt, voorbereid en ver
spreid door vrijwilligers, want de VW-organisa-
tie van 100 jaar geleden had uiteraard geen
beroepskrachten. De met vrijwilligers bemande
informatieposten waren ook volledig gericht op
inkomend toerisme, op het informeren van gas
ten en bezoekers die de stad of het dorp aan
deden. En naarmate de organisatie in de loop
der jaren meer en meer kans zag zich een ei
gen plaats te verwerven in de gemeenschap,
kwamen vragen van het bedrijfsleven op die
WV-organisatie af. Vragen inzake bemidde
ling, boeking en dus zaken waarmee de VW
zien een inkomen kon gaan verwerven.
Als wij die VW van toen plaatsen tegenover
de Vlissingse VW van nu, aan zijn de verschil
len enorm. Om te beginnen is de VW van
deze tijd een professionele organisatie, die sa
men met en naast het plaatselijk bedrijfsleven
een centrale rol vervult in de verdere ontwikke-