VVV-VLISSINGEIM, 100 JAAR JONG JAN JACOBS, directeur VW Vlissingen Het WV-wezen in Nederland is ruim 100 jaar oud. De VW in Vlissingen be staat precies 100 jaar. Uiteraard be staat nogal wat verschil tussen de WV van 100 jaar geleden en nu; een ver schil dat zich uit in o.a. taakstelling, dienstverlening, bestuurlijke samenstel ling en bureau-organisatie. Toen in de vorige eeuw de VW's ontstonden als verenigingen voor vreemdelingen verkeer, waren dat organisaties die voornamelijk wer den geleid door de notabelen van de stad of het dorp waar de verenigingen waren geves tigd. Vanuit de positie die zij in hun samenle ving bekleedden, konden zij de tijd vrijmaken om de aantrekkelijkheden en verworvenheden van hun stad of dorp nader onder de aandacht Ie brengen van de vreemdeling. De vreemde ling die door de industriële revolutie van half de vorige eeuw voor het eerst de gelegenheid had zich te verplaatsen, vervoerd te worden, en, bij een bijzonder ruim inkomen, op vakan tie te gaan. We spreken over de tijd dat in ons eigen werk gebied Vlissingen het Kanaal door Walcheren werd gegraven, de havens werden aangelegd en de spoorwegverbinding met de randstad tot stand werd gebracht: 1873. Een tijd van rela tief primitieve druktechnieken, in elk geval pri mitieve communicatie-methodieken. Het pro bleem waar een dergelijke organisatie zich onmiddellijk voor gesteld zag was: wij kunnen de verworvenheden en aantrekkelijkheden van ons dorp voor onszelf redelijk verwoorden, maar hoe brengen we dit alles aan de poten tiële gasten over? En, zoals ook nu nog het ge val is, werden daarvoor brochures, folders, leaflets, vouwbladen, affiches enz. in het leven geroepen. Alles gemaakt, voorbereid en ver spreid door vrijwilligers, want de VW-organisa- tie van 100 jaar geleden had uiteraard geen beroepskrachten. De met vrijwilligers bemande informatieposten waren ook volledig gericht op inkomend toerisme, op het informeren van gas ten en bezoekers die de stad of het dorp aan deden. En naarmate de organisatie in de loop der jaren meer en meer kans zag zich een ei gen plaats te verwerven in de gemeenschap, kwamen vragen van het bedrijfsleven op die WV-organisatie af. Vragen inzake bemidde ling, boeking en dus zaken waarmee de VW zien een inkomen kon gaan verwerven. Als wij die VW van toen plaatsen tegenover de Vlissingse VW van nu, aan zijn de verschil len enorm. Om te beginnen is de VW van deze tijd een professionele organisatie, die sa men met en naast het plaatselijk bedrijfsleven een centrale rol vervult in de verdere ontwikke-

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1992 | | pagina 3