DIENSTVER LENING DOOR DE EEUW HEEN 18 ELS VAN AMMERS, hoofd- informatrice VVV-Vlissingen d te richten. ...de algemeene opvatting is juist n dat de VW jarenlang niet genoeg heeft ge- 1 presteerd!" Toen enkele dagen na de bevrijding van Vlissingen Van Woelderen weer voet aan wal I zette op de afbouwkade van De Schelde, zag hij dat zijn hele levenswerk was verwoest. De stad lag in puin en stond voor de helft onder water. Binnen- en buitenhavens waren grondig opgeblazen door de Duitsers, alle economi sche pijlers waren weggevallen en in die perio de was de funktie badplaats voor Vlissingen niet echt relevant. In 1945, een half jaar na de bevrijding van Vlissingen, besloot Van I Woelderen afscheid te nemen als burgemees ter. Hij overleed in 195 1 Onder burgemeester Van Woelderen heeft de badplaats Vlissingen een opzienbarende groei en bloei doorgemaakt, die voor een belangrijk deel te danken is geweest aan zijn persoonlijke inspanning. "Vermeerdering van den bloei van Vlissingen door bevordering van hef vreemdelingenverkeer" door o.a. "daar, waar zulks noodig en nuttig kan, .be zoekers met raaa en daad behulp zaam te zijn" Zo stond het geformuleerd in de oprichtings- brief van de VW-Vlissingen in 1 892 maar we waren hierin niet uniek. In deze periode name lijk werd nadat de eerste VW in Nederland (Valkenburg 1885) was opgericht, de aanzet gegeven om uit puur idealistische grondslag meer VW's te starten. Namen als 'Beemster Welvaart', 'Haarlems Bloei' en 'Zutphen Vooruit' spreken voor zichzelf. Aan de grondbe ginselen van deze zgn. oer-VW's, het voeren van een goed gastheerschap en liefde voor de eigen plaats, is door de eeuw heen weinig ver anderd. Inzet, enthousiasme, en het geven van service zijn de pijlers waarop het VW-werk ook nu nog altijd rust. Aan de uitoefening echter is wel het een en ander verbeterd. De plaats van de enthousiaste vrijwilligers is allang overgenomen door professionele beroepskrachten. De vraag baak-molentjes en kaartenbaksystemen zijn ver vangen door gestruktureerde naslagwerken en documentatiesystemen. De situatie dat bij ziek te van 'de vaste kracht' een bestuurslid even 'bijsprong', kunnen we ons heden ten dage niet meer voorstellen. Maar wat door de jaren heen behouden is, is de betrokkenheid en het enthousiasme van diegenen die de bezoekers met raad en daad behulpzaam zijn. Dit zijn de mensen die van hun werkgebied houden en dat maar al te graag willen laten weten ook. Om de boodschap goed over te brengen gaan zij naar cursussen om hun socia le vaardigheden te vergroten, om hun talenken nis te verbreden, om te leren dat dienstbaar heid en commercie heel goed samen kunnen gaan; kortom zij blijven continu in beweging om datgene wat ze doen, aan te passen aan de eisen die de 'vreemdeling' van tegenwoor dig stelt. Dat ook een groot deel van de eigen bevolking tot het klantenpotentieel van de WV behoort, heeft te maken met de ontwikkeling van de WV als informatiekantoor over heel Nederland. Dit betekent dat iemand uit Vlissingen zijn vakantie in eigen land op het VW-kantoor aan de Nieuwendijk boekt. Maar dat hij ook de theaterkaartjes bestelt voor b.v. een voorstelling in Carré in Amsterdam. En hij vindt het meestal fijn om geattendeerd te worden op de moge lijkheid om door de VW een hotelreservering te laten verzorgen. En ook dit voorzieningenpak ket wordt steeds uitgebreid met zaken als de verkoop van de museumjaarkaart, het cultureel jongerenpaspoort, visaktes, theater- en kado- bonnen, strippenkaarten enz.

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1992 | | pagina 17