EEIM KWART
EEUW VVV-
BESTUURDER
5
VVV 100 JAAR JONG
ADRI VAN FRAASSEN
ling van de recreatief-toeristische aspekten van
de gemeenschap. Niet vanuit het gevoel dat
de binnenkomende toerist mag meegenieten
van wat voor onze eigen inwoners de plaats
zo aantrekklijk maakt, maar vanuit de weten
schap dat die inkomende toerist geld mee
brengt.
De VW anno 1992 is dan ook geen trotse en
wellicht parmantig opererende ambassadeur
van een met zichzelf tevreden recreatiegemeen-
fe. Nee, een VW anno 1992 is een zeer com
merciële dienstverlening op het gebied van re
creatie en toerisme. Zeer commercieel in die
zin dat gelden gegenereerd moeten worden.
Niet zozeer voor de eigen organisatie, maar
voor de stad waarin die VW is gevestigd. Toe
risme en recreatie zijn economische aspekten
van de eerste orde. In dat licht bezien is de
VW dan ook een economische organisatie,
die slechts dan haar plaats in de samenleving
goed kan vervullen, als zij zich bewust is van
de concurrentie en de mogelijkheden van
vraag en aanbod. Dat vereist een professionele
en marktgerichte organisatiestruktuur.
Die struktuur heeft de VW-Vlissingen anno
1992. Bestuurlijk is de VW-Vlissingen samen
gesteld uit vertegenwoordigers van diverse
branche-organisaties (horeca, middenstand, on
dernemersorganisaties). Zij vervullen voor het
bureau van ae VW een onmisbare signaalfunk-
tie en vormen het klankbord dat nodig is om de
produktontwikkeling en ontwikkelingen op het
gebied van dienstverlening te toetsen. Het bu
reau van de VW zelf bestaat uit louter profes
sionals, die elk voor zich op vele onderdelen
van het takenpakket zijn gespecialiseerd. Voor
allen geldt een continu programma van scho
ling en training op alle denkbare gebieden bin
nen het VW-werkveld: produkt- en streekkennis,
topografie en geografie, automatisering, klant
gerichtheid, klachtenafhandeling, talenkennis,
organisatiekunde, management, marketing etc.
Dit jaar is de VW-Vlissingen 100 jaar oud. Dat
op een dergelijke 'hoogbejaarde' termen van
toepassing zijn als 'marktconform', 'professio
neel' en 'innoverend', geeft aan dat 100 jaar
oud in dit geval niet juist is. Anno 1992 is de
VWVlissingen 100 jaar jong!
In 1965 maakte ik voor het eerst echt kennis
met de VW-Vlissingen. In de Provinciale
Zeeuwse Courant las ik over de moeilijkheden
die het toenmalige VW-bestuur ondervond bij
het vinden van geschikte kantoorruimte. De
VW-kas was vrijwel leeg en daardoor moes:
een einde komen aan de inwoning bij de
Algemene Bank Nederland aan de Coosje
Buskenstraat. Overwogen werd zelfs om in te
trekken in het gemeentehuis. Maar: de VW
kende andere openingstijden dan het stadhuis,
was in de zomer ook zaterdags en 's avonds
open en als het stadhuis open is moet er eer
gemeente-bode aanwezig zijn... Dit zou weei
veel geld moeten gaan kosten en de VW-kas
was vrijwel leeg. Een vicieuze cirkel waarbin
nen het VW-bestuur rondjes bleef draaien.
Het krantebericht trok mijn aandacht juist in de
tijd dat het nieuwe reisburo van Van Fraassen
aan de Paul Krugerstraat 2 l op openen stond.
Enerzijds om de Vlissingse VW uit de impasse
te helpen, anderzijds omdat het VW-publiek
ook voor ons reisburo een interessante doel
groep leek (hoewel het woord toen nog niet!
veelgebruikt was), bood Van Fraassen vrijwel
gratis VW-kantoorruimte aan in het nieuwe reis-:
Euro. Eén zakelijke deal werd nog overeenge
komen: het spoorkaartjeskantoor van Lissone-
Lindeman ging van VW-exploifafie over in Van
Fraassen-exploitatie. Een stap die in een vol
gende VW-ledenvergadering ernstig werd be
kritiseerd, maar die uiteindelijk niet veel meer
opleverde dan een chique uitstraling.
Het leverde mij persoonlijk nóg iets op: de be
noeming - zonder enige inspraak van de leden
- tot VW-secretaris. Zo ging dat in die tijd: het
zittende bestuur trok nieuwe bestuursleden aan.
Ik kwam terecht in een voornaam gezelschap
van heel aardige mannen, o.a. Nic Priester,