EEIM KWART EEUW VVV- BESTUURDER 5 VVV 100 JAAR JONG ADRI VAN FRAASSEN ling van de recreatief-toeristische aspekten van de gemeenschap. Niet vanuit het gevoel dat de binnenkomende toerist mag meegenieten van wat voor onze eigen inwoners de plaats zo aantrekklijk maakt, maar vanuit de weten schap dat die inkomende toerist geld mee brengt. De VW anno 1992 is dan ook geen trotse en wellicht parmantig opererende ambassadeur van een met zichzelf tevreden recreatiegemeen- fe. Nee, een VW anno 1992 is een zeer com merciële dienstverlening op het gebied van re creatie en toerisme. Zeer commercieel in die zin dat gelden gegenereerd moeten worden. Niet zozeer voor de eigen organisatie, maar voor de stad waarin die VW is gevestigd. Toe risme en recreatie zijn economische aspekten van de eerste orde. In dat licht bezien is de VW dan ook een economische organisatie, die slechts dan haar plaats in de samenleving goed kan vervullen, als zij zich bewust is van de concurrentie en de mogelijkheden van vraag en aanbod. Dat vereist een professionele en marktgerichte organisatiestruktuur. Die struktuur heeft de VW-Vlissingen anno 1992. Bestuurlijk is de VW-Vlissingen samen gesteld uit vertegenwoordigers van diverse branche-organisaties (horeca, middenstand, on dernemersorganisaties). Zij vervullen voor het bureau van ae VW een onmisbare signaalfunk- tie en vormen het klankbord dat nodig is om de produktontwikkeling en ontwikkelingen op het gebied van dienstverlening te toetsen. Het bu reau van de VW zelf bestaat uit louter profes sionals, die elk voor zich op vele onderdelen van het takenpakket zijn gespecialiseerd. Voor allen geldt een continu programma van scho ling en training op alle denkbare gebieden bin nen het VW-werkveld: produkt- en streekkennis, topografie en geografie, automatisering, klant gerichtheid, klachtenafhandeling, talenkennis, organisatiekunde, management, marketing etc. Dit jaar is de VW-Vlissingen 100 jaar oud. Dat op een dergelijke 'hoogbejaarde' termen van toepassing zijn als 'marktconform', 'professio neel' en 'innoverend', geeft aan dat 100 jaar oud in dit geval niet juist is. Anno 1992 is de VWVlissingen 100 jaar jong! In 1965 maakte ik voor het eerst echt kennis met de VW-Vlissingen. In de Provinciale Zeeuwse Courant las ik over de moeilijkheden die het toenmalige VW-bestuur ondervond bij het vinden van geschikte kantoorruimte. De VW-kas was vrijwel leeg en daardoor moes: een einde komen aan de inwoning bij de Algemene Bank Nederland aan de Coosje Buskenstraat. Overwogen werd zelfs om in te trekken in het gemeentehuis. Maar: de VW kende andere openingstijden dan het stadhuis, was in de zomer ook zaterdags en 's avonds open en als het stadhuis open is moet er eer gemeente-bode aanwezig zijn... Dit zou weei veel geld moeten gaan kosten en de VW-kas was vrijwel leeg. Een vicieuze cirkel waarbin nen het VW-bestuur rondjes bleef draaien. Het krantebericht trok mijn aandacht juist in de tijd dat het nieuwe reisburo van Van Fraassen aan de Paul Krugerstraat 2 l op openen stond. Enerzijds om de Vlissingse VW uit de impasse te helpen, anderzijds omdat het VW-publiek ook voor ons reisburo een interessante doel groep leek (hoewel het woord toen nog niet! veelgebruikt was), bood Van Fraassen vrijwel gratis VW-kantoorruimte aan in het nieuwe reis-: Euro. Eén zakelijke deal werd nog overeenge komen: het spoorkaartjeskantoor van Lissone- Lindeman ging van VW-exploifafie over in Van Fraassen-exploitatie. Een stap die in een vol gende VW-ledenvergadering ernstig werd be kritiseerd, maar die uiteindelijk niet veel meer opleverde dan een chique uitstraling. Het leverde mij persoonlijk nóg iets op: de be noeming - zonder enige inspraak van de leden - tot VW-secretaris. Zo ging dat in die tijd: het zittende bestuur trok nieuwe bestuursleden aan. Ik kwam terecht in een voornaam gezelschap van heel aardige mannen, o.a. Nic Priester,

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1992 | | pagina 4