NATTE GOLVEN
EN DROGE
HANDDOEKEN
11
KUNST-VRIENDEN
DE ARCHIEFSPIEGEL
VLISSINGEN ALS TOERIS
TISCHE TREKPLEISTER
1873-1940
meenschap schonken. Deze collecties werden
in musea ondergebracht, zodat het grote pu
bliek in de gelegenheid werd gesteld ervan te
genieten. Ofschoon dergelijke museumvrienden
tegenwoordig nog steeds bestaan, is er nu een
groot aantal andere wijzen waarop musea
door vrienden worden gesteund.
Naast hun oorspronkelijke taak, het optreden
als begunstiger van het museum, zijn er diverse
activiteiten bijgekomen die door de vrienden
van musea worden ontplooid. Wat een vrien
denkring van een museum doet, kan per vrien
denkring sterk varieren en is afhankelijk van
datgene waaraan bij het betreffende museum
de meeste behoefte bestaat. De oorspronkelijke
taak van vriendenverenigingen bestond uit het
bijeenbrengen van geld waarmee, al dan niet
in overleg, een aanvulling voor de museumcol
lectie werd gekocht. Het verlenen van financië
le steun is nog steeds erg belangrijk, maar be
langrijker is toch bij de mensen belangstelling
opwekken voor kunst.
Wat is kunst? Slechts weinig vragen zullen zul
ke verhitte discussies oproepen en toch zo wei
nig bevredigende antwoorden opleveren. Kunst
is in de eerste plaats een woord dat een erken
ning betekent van het idee van kunst en van het
feit dat zij existeert. Kunst is een voorwerp,
maar niet zomaar een voorwerp. Kunst is een
esthetisch object, bedoeld om te worden beke
ken en gewaardeerd op haar waarde.
Waarom schept de mens eigenlijk kunst? Een
van de zekere redenen is om zichzelf en de
omringende wereld te verfraaien en idealer te
maken. Kunst is veel meer dan alleen deco
ratie. Het stelt ons in staat onze opvattingen
over te dragen op een wijze die uniek is. Is het
niet een feit dat een plaatje soms meer waard
is dan duizend woorden? leder heeft zijn voor
keur en afkeer. Hoe dikwijls hoort men niet "Is
dat nu kunst?" Meestal met een toon van erger
nis. De experts kunstcritici stellen geen exacte
regels vast; men is gedwongen te kijken naar
wat men ziet. Als we alles uit de kunst willen
halen moet men leren naar kunst te kijken en te
denken. Wellicht een moeilijke taak omdat we
meestal op onszelf zijn aangewezen voor uit
leg.
Tegenwoordig wordt naar mijn mening het
kunstgevoel naar de tweede plaats verschoven.
Op de eerste plaats komt 'hoeveel is het
waard'. Er worden extreem hoge bedragen ge
boden op veilingen. Steeds hoger en noger...
waar blijft de grens. Het materialisme heeft in
de kunstwereld zijn intrede gedaan. Zeker als
kunstobjecten, die door onze voorouders
zorgvuldig bewaard werden, door gemeenten
als handelsobject worden gebruikt.
Het is daarom goed dat er museumvrienden
zijn die onze kunst bewaken. Niet alleen voor
degenen die na ons komen, maar ook voor de
mensen van nu, die kunst nog als kunst be
schouwen. Het is de kunst, waaruit de bloei
van een volk blijkt.
Met deze tentoonstelling, die nog loopt
t/m 28 augustus, levert het Gemeente
archief Vlissingen een bijdrage aan de
viering van het 100-jarig bestaan van
de VW-Vlissingen.
De titel is ontleend aan een artikel in het
Algemeen Handelsblad van 25 januari 1885
waarin de schrijver reageert op de bouw van
het Grand Hotel des Bains (het latere Britannia)
in Vlissingen. Hij geeft hierin te kennen dat de
combinatie Vlissingen/badhotel tot de moge
lijkheden behoort maar dat voor de combinatie