NATTE GOLVEN EN DROGE HANDDOEKEN 11 KUNST-VRIENDEN DE ARCHIEFSPIEGEL VLISSINGEN ALS TOERIS TISCHE TREKPLEISTER 1873-1940 meenschap schonken. Deze collecties werden in musea ondergebracht, zodat het grote pu bliek in de gelegenheid werd gesteld ervan te genieten. Ofschoon dergelijke museumvrienden tegenwoordig nog steeds bestaan, is er nu een groot aantal andere wijzen waarop musea door vrienden worden gesteund. Naast hun oorspronkelijke taak, het optreden als begunstiger van het museum, zijn er diverse activiteiten bijgekomen die door de vrienden van musea worden ontplooid. Wat een vrien denkring van een museum doet, kan per vrien denkring sterk varieren en is afhankelijk van datgene waaraan bij het betreffende museum de meeste behoefte bestaat. De oorspronkelijke taak van vriendenverenigingen bestond uit het bijeenbrengen van geld waarmee, al dan niet in overleg, een aanvulling voor de museumcol lectie werd gekocht. Het verlenen van financië le steun is nog steeds erg belangrijk, maar be langrijker is toch bij de mensen belangstelling opwekken voor kunst. Wat is kunst? Slechts weinig vragen zullen zul ke verhitte discussies oproepen en toch zo wei nig bevredigende antwoorden opleveren. Kunst is in de eerste plaats een woord dat een erken ning betekent van het idee van kunst en van het feit dat zij existeert. Kunst is een voorwerp, maar niet zomaar een voorwerp. Kunst is een esthetisch object, bedoeld om te worden beke ken en gewaardeerd op haar waarde. Waarom schept de mens eigenlijk kunst? Een van de zekere redenen is om zichzelf en de omringende wereld te verfraaien en idealer te maken. Kunst is veel meer dan alleen deco ratie. Het stelt ons in staat onze opvattingen over te dragen op een wijze die uniek is. Is het niet een feit dat een plaatje soms meer waard is dan duizend woorden? leder heeft zijn voor keur en afkeer. Hoe dikwijls hoort men niet "Is dat nu kunst?" Meestal met een toon van erger nis. De experts kunstcritici stellen geen exacte regels vast; men is gedwongen te kijken naar wat men ziet. Als we alles uit de kunst willen halen moet men leren naar kunst te kijken en te denken. Wellicht een moeilijke taak omdat we meestal op onszelf zijn aangewezen voor uit leg. Tegenwoordig wordt naar mijn mening het kunstgevoel naar de tweede plaats verschoven. Op de eerste plaats komt 'hoeveel is het waard'. Er worden extreem hoge bedragen ge boden op veilingen. Steeds hoger en noger... waar blijft de grens. Het materialisme heeft in de kunstwereld zijn intrede gedaan. Zeker als kunstobjecten, die door onze voorouders zorgvuldig bewaard werden, door gemeenten als handelsobject worden gebruikt. Het is daarom goed dat er museumvrienden zijn die onze kunst bewaken. Niet alleen voor degenen die na ons komen, maar ook voor de mensen van nu, die kunst nog als kunst be schouwen. Het is de kunst, waaruit de bloei van een volk blijkt. Met deze tentoonstelling, die nog loopt t/m 28 augustus, levert het Gemeente archief Vlissingen een bijdrage aan de viering van het 100-jarig bestaan van de VW-Vlissingen. De titel is ontleend aan een artikel in het Algemeen Handelsblad van 25 januari 1885 waarin de schrijver reageert op de bouw van het Grand Hotel des Bains (het latere Britannia) in Vlissingen. Hij geeft hierin te kennen dat de combinatie Vlissingen/badhotel tot de moge lijkheden behoort maar dat voor de combinatie

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1992 | | pagina 10