19 ROTTERDAM, HISTORISCH MUSEUM ROTTERDAM 'HET SCHIELANDSHUIS' EXPOSITIENIEUWS DELFT, VOLKENKUNDIG MUSEUM NUSANTARA meerd en weerspiegeld door het gloed zetten? En dan nog een vriendelijk saluut, - en Schütz vervolgde zijn weg, zijn oogen den kost gevend, tevreden met zijn genot, dat hij - evenmin als Poot's landman - voor geen ko ningskroon had willen missen". IMiddelburgse courant 2 maart 1888, Zeeuws Tijdsc) irift nr. 5, 22e jrg. 19Z2) WILLEM JOHANNES SCHÜTZ Willem Johannes Schütz is geboren op 18 au gustus 1854. Op veertienjarige leertijd is hij als leerling ingeschreven op ae Middelburgse tekenacademie. Hij heeft van de teken- en schilderkunst echter niet zijn beroep gemaakt, maar werkte op kantoor. Voor de onderwer pen van zijn schilderijen reist hij veel naar de havengebieden van bijvoorbeeld Antwerpen, Dordrecht, Rotterdam en Oostende. Werk van zijn hand is tentoongesteld in Haarlem, Dordrecht, Rotterdam, Arnhem en in het bui tenland, onder andere in Barcelona en Berlijn. Hij is lid van bekende teken- en schilderge nootschappen zoals Pulchri, Arti et Amicitiae en St. Lucas. Hij overlijdt in 1933. Het Zeeuws Museum te Middelburg is geo pend di. t/m vr. 10.00 - 17.00 uur, za. en zon. 13.00- 17.00 uur. EXPOSITIE 'ZES MUYSEN IN EEN VERTREK' Tot en met 31 januari 1993 loopt nog de tentoonstelling 'Zes Muysen in één vertrek'. Tussen 1772 en 1801 vervaardigde de Rotterdamse schilder Nicolaas Muys zes por tretstukken die een treffend beeld geven van het leven van enkele Rotterdamse families, hun huisraad, hun liefhebberijen, hun bezigheden en hun status. De expositie toont deze 'Zes Muysen in één vertrek'. Daarmee brengt het Historisch Museum deze bijzondere voorbeel den van een typisch Nederlands genre, het conversatiestuk, voor het eerst bij elkaar. In de tentoonstelling zijn voorwerpen die op de schilderijen voorkomen ook 'in het echt' te bewonderen. Daarnaast laten twee levendige interieurs de bezoeker meegenieten van het gezelschapsleven rond 1730 en 1760. EXPOSITIE BATIKS Een handige amateurtruc om batiks te on derscheiden van hand- of machinedruk is om de stof om te draaien om te zien of het motief op de andere zijde even scherp afgebeeld staat. De kleuren zijn door en door erin geverfd; de wit gebleven stukken zijn altijd met was bedekt gebleven. Indien u uw kennis van batiktechnieken wilt verdiepen stelt het Volkenkundig Museum Nusantara te Delft u tot en met 14 maart in de gelegenheid om zijn

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1993 | | pagina 22