19
ROTTERDAM, HISTORISCH
MUSEUM ROTTERDAM
'HET SCHIELANDSHUIS'
EXPOSITIENIEUWS
DELFT, VOLKENKUNDIG
MUSEUM NUSANTARA
meerd en weerspiegeld door het gloed
zetten? En dan nog een vriendelijk saluut, - en
Schütz vervolgde zijn weg, zijn oogen den
kost gevend, tevreden met zijn genot, dat hij -
evenmin als Poot's landman - voor geen ko
ningskroon had willen missen". IMiddelburgse
courant 2 maart 1888, Zeeuws Tijdsc) irift
nr. 5, 22e jrg. 19Z2)
WILLEM JOHANNES SCHÜTZ
Willem Johannes Schütz is geboren op 18 au
gustus 1854. Op veertienjarige leertijd is hij
als leerling ingeschreven op ae Middelburgse
tekenacademie. Hij heeft van de teken- en
schilderkunst echter niet zijn beroep gemaakt,
maar werkte op kantoor. Voor de onderwer
pen van zijn schilderijen reist hij veel naar de
havengebieden van bijvoorbeeld Antwerpen,
Dordrecht, Rotterdam en Oostende. Werk van
zijn hand is tentoongesteld in Haarlem,
Dordrecht, Rotterdam, Arnhem en in het bui
tenland, onder andere in Barcelona en Berlijn.
Hij is lid van bekende teken- en schilderge
nootschappen zoals Pulchri, Arti et Amicitiae
en St. Lucas. Hij overlijdt in 1933.
Het Zeeuws Museum te Middelburg is geo
pend di. t/m vr. 10.00 - 17.00 uur, za. en
zon. 13.00- 17.00 uur.
EXPOSITIE 'ZES MUYSEN
IN EEN VERTREK'
Tot en met 31 januari 1993 loopt nog de
tentoonstelling 'Zes Muysen in één vertrek'.
Tussen 1772 en 1801 vervaardigde de
Rotterdamse schilder Nicolaas Muys zes por
tretstukken die een treffend beeld geven van
het leven van enkele Rotterdamse families, hun
huisraad, hun liefhebberijen, hun bezigheden
en hun status. De expositie toont deze 'Zes
Muysen in één vertrek'. Daarmee brengt het
Historisch Museum deze bijzondere voorbeel
den van een typisch Nederlands genre, het
conversatiestuk, voor het eerst bij elkaar. In de
tentoonstelling zijn voorwerpen die op de
schilderijen voorkomen ook 'in het echt' te
bewonderen. Daarnaast laten twee levendige
interieurs de bezoeker meegenieten van het
gezelschapsleven rond 1730 en 1760.
EXPOSITIE BATIKS
Een handige amateurtruc om batiks te on
derscheiden van hand- of machinedruk is om
de stof om te draaien om te zien of het motief
op de andere zijde even scherp afgebeeld
staat. De kleuren zijn door en door erin
geverfd; de wit gebleven stukken zijn altijd
met was bedekt gebleven. Indien u uw kennis
van batiktechnieken wilt verdiepen stelt het
Volkenkundig Museum Nusantara te Delft u tot
en met 14 maart in de gelegenheid om zijn