Drs. J.M. Goeman, docenl natuurkunde en wiskun de 1926-1961"Bolus". Foto genomen voor mei 1942. Particuliere collectie. De klassen waren gemengd. De meisjes op de voorste banken, zodat de jongens niet werden afgeleid. Op het schoolplein was een dikke witte streep geschilderd tussen de jongens- en de meisjeshelft en het was verboden daar te staan praten. Het was dus zaak om je wandel rondje zo te plannen dat je het meisje van je dromen meermalen op haar rondje kon tegen komen. Jongens en meisjes hadden ook ieder een aparte ingang aan de achterkant van de schoof. De hoofdingang was alleen voor de docenten. Op weg naar de vaklokalen liepen we in de gangen in het gelid, de meisjes voor op. Bij het opgaan van de trappen moest er gewisseld worden, en de jongens voorop. De directeur controleerde dat zorgvuldig vanuit een donker hoekje. Soms kwam nij tevoorschijn en kon dan een jongen vragen wat daar de bedoeling van was. En wee de jongen die dan iets stamelde van "Onder de rokken kij ken", of zoiets. "Dat moet omdat dat zo HOORT!", brieste de Noo dan, "De heren zijn BOEREN!" Zo begon de opvoeding tot deugd zame burgers. Straffen gebeurde heel willekeurig. Strafregels, veel strafregels, nablijven of in de hoek staan. Als je je te erg had misdragen werd dat plech tig in het 'Zwarte boek' geschreven en werd je naar huis gestuurd. Je ouders kregen dan via de post een waarschuwing. Slechts een enke ling durfde die te onderscheppen, want dan liep je de kans om van school te worden ge trapt. Na het beschrijven van al deze tuchtmaatrege len zult u zich misschien afvragen of er op school iets anders werd geleerd dan goede manieren. Nou en of! Sommige leraren beza ten een natuurlijk gezag en dan werd er hard gewerkt. Van andere leraren was bekend dat zij geen orde konden bewaren; dan werd het lesgeven een puinhoop. Het gebeurde dat een leraar zo over zijn toeren raakte dat wij hem vroegen of hij niet beter wat rustig voor zichzelf kon gaan doen. Bijvoorbeeld "Kees" de Waard. In zijn goede jaren een eminent geleerde op het gebied van geschiedenis en wiskunde. Hij droeg een lintje van het Franse Legioen van Eer, maar zijn les sen biologie waren doodsaai. Ze bestonden alleen uit het voorlezen van een dictaat dat ooit door zijn voorganger, een doctor in de scheikunde, was geschreven. En wilde je een voldoende krijgen dan kon je je maar beter strikt aan de tekst van het dictaat houden, in clusief alle fouten die daarin waren geslopen. Zelfs op het eindexamen heb ik pertinente fou ten verteld om maar een goed cijfer te krijgen. In het vaklokaal biologie stond voor de klas een grote werktafel, die werd bekroond door twee immense aquaria. Deze waren volkomen ondoorzichtig geworden door de weelderige algengroei. Na maanden zag een leerling uit de groene sop een vis opdoemen en gilde: "Een vis, meneer, een vis!" Maar dat natuur verschijnsel heeft zich daarna nooit meer her haald, hoe goed we ook opletten. De Waard slingerde een enkele maal uit kwaadheid zijn dictaat door de klas, wat wij dan voorzichtig weer terugslingerden, want het dictaat was uniek en onvervangbaar.

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1993 | | pagina 3