H.B.S. VLISSINGEN Mevr. H.R. Tweedy, docent Engels 1922-1947. Foto genomen voor mei 1942. Particuliere collectie Zo is er van ieder vak en iedere leraar wel een anecdote te vertellen. De directeur droeg een zwart colbert en vest en een grijze streepjes broek en op de gang vaak een zwarte bol hoed tegen de tocht. Hij woonde een honderd meter van de school, maar kwam toch vaak op de fiets. Hij had zo'n opstapje aan de achter as. Bij het opstappen een paar keer steppen en dan het rechterbeen met een wijde zwaai over het zadel. Hij was 65 jaar en wij keken gespannen toe, maar het ging steeds goed. De concierge Sinke stond hem bij de ingang op te wachten om de fiets binnen te dragen. In de oorlog moest hij die zelfs de trap opsjouwen omdat de 'Dirk' (directeur) toen zijn kamer boven had. De Noo had een hele serie latijnse en franse uitdrukkingen in zijn repertoire. Zijn ruigste krachtterm klonk zoiets als "Mentina kas- pa sa bootje" wat zoiets moest betekenen als "Nu breekt mijn klomp". Ook de eerste les aardrijkskunde zal ik niet gauw vergeten. Een levendige kale oude heer in een grijs pak die met een meterslange stok het lokaal doorkliefde om aan te geven waar het Zenith, het Nadir, de horizon, de meridia nen en keerkringen zich bevonden. Goed op letten leverde een acht op en slecht leren een 'kruis'. Dat was vier of lager. Bij repetities moes ten we de blinde atlas gebruiken en we schre ven thuis met dun potlood die kaarten vol om te kunnen spieken. De kaarten waren blind, maar of Brander dat ook was hebben we nooit geweten. Eens rook hij onraad en liep de klas rond en drukte bij iedereen zijn neus vlak op de atlas. Maar hij zei niets, alleen een gespan nen stilte. Hij moet wel bijzonder kippig zijn geweest, of bijzonder wijs. Niemand werd gesnapt, niemand kreeg een kruis, maar ieder een voelde zich vreselijk in zijn klomp gesast. Misschien is dat wel opvoeden. Spuyman (scheikunde) was bijzonder veel eisend, maar deed erg joviaal. Hij zat bij een repetitie eens de krant te lezen waarin hij een luikje had geknipt om naar zijn klas te gluren. Dat was een variant op de leraar die voor zijn klas zijn wenkbrauwen stond bij te knippen en via het spiegeltje de klas in de gaten hield. Nog een losse greep. 'Bill' Dijkhuis; hij doceer de rustig staatsinrichting ofschoon dat door de oorlogssituatie volkomen niet ter zake was. We hadden trouwens toch vaak geen enkel idee waarom we een bepaalde leerstof kregen en we hadden vaak geen flauw vermoeden wat we daar later voor nut van konden hebben. Keuzevakken bestonden niet dus bestond voor ons vaak het enige nut uit het proberen er een voldoende voor te krijgen om over te gaan. Om noa even terug te Komen op Dijkhuis. Hij droeg de hoogste hoogwaterbroek uit de ge schiedenis, aan de kortste bretels tot in zijn ok sels opgetrokken, zodat we een onbelemmerd uitzicht nadden op zijn keurig gepoetste zwarte hoge veterschoenen. Zulke types, dat moesten onze idolen zijn. Zullen we maar stoppen met de rondgang langs deze eregalerij? U heeft wel gemerkt dat het een tijd was om nooit te vergeten. Het wa ren de nadagen van een schooltype dat verder geen enkele binding had met de samenleving of het bedrijfsleven. Dat je burgerlijke deugden leerde en je opleidde voor, ja, waarvoor ei genlijk? Laten we maar zeggen voor het eind examen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1993 | | pagina 4