6
Volmodel van een torpedoboot, gebouwd Bij De Schelde in 1904.
Collectie De Schelde van het Stedelijk Museum Vlissingen. Foto Stedelijk Museum Vlissingen.
scheepsbouwer uit Slikkeveer een werf op het
terrein van de voormalige marinewerf. Deze
marinewerf was bijna 10 jaar eerder gesloten
vanwege een wijziging in het marinebeleid
van de Nederlandse regering. De werf was
dan wel gesloten, maar er waren nog goed
onderhouden faciliteiten, zoals de dokhaven en
met houten kappen overdekte hellingen, waar
onder ook bij slecht weer gebouwd kon wor
den. Dankzij duidelijk aantoonbare invloed van
Koning Willem III kreeg Arie Smit toestemming
op het terrein van de marinewerf een nieuwe
werf te beginnen. Koning Willem III hoopte
daarmee, dat er een goed renderende indus
trie zou ontstaan, waardoor ook dit deel van
Nederland een economische impuls zou krij
gen.
De eerste jaren waren echter niet voorspoedig.
Grote opdrachten, onder andere van het Rijk
bleven uit. In 1 878 komt de eerste grote op
dracht van de marine los en in 1 882 ae eerste
grote civiele opdracht van de Rotterdamsche
Lloyd. Vanaf die tijd blijft de orderportefeuille
gevuld. Gedurende slechts twee periodes heeft
De Schelde het moeilijk. De grote economische
crisis van de jaren dertig gaf veel problemen
en het RSV-drama in het begin van de jaren
tachtig.
De werf zorgde voor werkgelegenheid, maar
de keerzijde was dat grote delen van de bin
nenstad van Vlissingen veranderde in indus
trieterrein. Daarmee werd de gemeente Vlissin-
en geconfronteerd met een planologisch pro-
leem. Vanwege de werkgelegenheid, maar
ook door de ligging van de werf in het centrum
van de oude stad is De Schelde de afgelopen
honderd jaar een heel belangrijk aspekt van
de Vlissingse samenleving en geschiedenis
geworden.
Het verwerven van de bedrijfscollectie - in een
later stadium gevolgd door de bedrijfsarchie
ven - is voor de lokale geschiedenis dan ook
van groot belang. In de expositie zal een deel
van deze collectie getoond worden volgens de
thematiek van de volgorde waarin een schip
gebouwd wordt. De nadruk ligt hierbij vooral
op de metalen scheepsbouw, waarmee de
Schelde zich vanaf het begin heeft bezigge
houden. Deze scheepsbouw vormt het tweede
deel van de expositie.
Het onderdeel scheepsbouw is verdeeld in een
aantal thema's: ontwerpen en tekenen, de sec
ties, de romp en de afbouw. Na een besluit tot
het gaan bouwen wordt allereerst een schip
ontworpen. Op de tekenkamers (en tegenwoor-