6 Volmodel van een torpedoboot, gebouwd Bij De Schelde in 1904. Collectie De Schelde van het Stedelijk Museum Vlissingen. Foto Stedelijk Museum Vlissingen. scheepsbouwer uit Slikkeveer een werf op het terrein van de voormalige marinewerf. Deze marinewerf was bijna 10 jaar eerder gesloten vanwege een wijziging in het marinebeleid van de Nederlandse regering. De werf was dan wel gesloten, maar er waren nog goed onderhouden faciliteiten, zoals de dokhaven en met houten kappen overdekte hellingen, waar onder ook bij slecht weer gebouwd kon wor den. Dankzij duidelijk aantoonbare invloed van Koning Willem III kreeg Arie Smit toestemming op het terrein van de marinewerf een nieuwe werf te beginnen. Koning Willem III hoopte daarmee, dat er een goed renderende indus trie zou ontstaan, waardoor ook dit deel van Nederland een economische impuls zou krij gen. De eerste jaren waren echter niet voorspoedig. Grote opdrachten, onder andere van het Rijk bleven uit. In 1 878 komt de eerste grote op dracht van de marine los en in 1 882 ae eerste grote civiele opdracht van de Rotterdamsche Lloyd. Vanaf die tijd blijft de orderportefeuille gevuld. Gedurende slechts twee periodes heeft De Schelde het moeilijk. De grote economische crisis van de jaren dertig gaf veel problemen en het RSV-drama in het begin van de jaren tachtig. De werf zorgde voor werkgelegenheid, maar de keerzijde was dat grote delen van de bin nenstad van Vlissingen veranderde in indus trieterrein. Daarmee werd de gemeente Vlissin- en geconfronteerd met een planologisch pro- leem. Vanwege de werkgelegenheid, maar ook door de ligging van de werf in het centrum van de oude stad is De Schelde de afgelopen honderd jaar een heel belangrijk aspekt van de Vlissingse samenleving en geschiedenis geworden. Het verwerven van de bedrijfscollectie - in een later stadium gevolgd door de bedrijfsarchie ven - is voor de lokale geschiedenis dan ook van groot belang. In de expositie zal een deel van deze collectie getoond worden volgens de thematiek van de volgorde waarin een schip gebouwd wordt. De nadruk ligt hierbij vooral op de metalen scheepsbouw, waarmee de Schelde zich vanaf het begin heeft bezigge houden. Deze scheepsbouw vormt het tweede deel van de expositie. Het onderdeel scheepsbouw is verdeeld in een aantal thema's: ontwerpen en tekenen, de sec ties, de romp en de afbouw. Na een besluit tot het gaan bouwen wordt allereerst een schip ontworpen. Op de tekenkamers (en tegenwoor-

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1993 | | pagina 5