HET BEDRIJF DER LEVENDE WERKTUIGEN 8 TENTOONSTELLING GE MEENTEARCHIEF VLISSIN- GEN T/M 1 OKTOBER 1993: A. MEERMAN "Het bouwen van een schip is ingewikkelder, maar het idee is precies eender.Deze regels haal ik uit een heel bijzonder boek, dat wel voor de tentoonstelling van deze zomer ge maakt lijkt. Het is dan ook niet voor niets dat het tijdens de tentoonstelling in het museum te koop zal zijn. Het geeft een aardige aanvul ling op de grondgedachte van de expositie. Het boek wat ik bedoel heet: 'Scheepsbouw, een bouwplaat in het groot' en is uitgegeven door de Vereniging Nederlandse Scneeps- bouwindustrie jVNSII in samenwerking met de Stichting Algemene Maritieme Voorlichting (AMVj. Het boekje is een eerste uitgave in de maritieme serie 'Waterlanden op zeebenen een serie die de komende jaren doorAMV zal worden uitgegeven en waarin informatie zal worden verstrekt over binnenvaart, zee vaart, offshore enz. De inhoud bestaat uit hoofdstukken waarin wordt verteld, heel overzichtelijk en begrijpe lijk, hoe een schip wordt gebouwd. Het be gint met het hoofdstuk Bestek, ontwerpen en tekenen en gaat dan via Op Stapel, plannen en regelen, Secties, snijden en buigen, Romp, passen en lassen, Doop, tewaterlaten, Af bouw, verven en optuigen naar Onderhoud, knippen en scheren. Dit gedeelte van het boek is heel goed, zeer technisch: heldere tekst en mooie foto's, duidelijke tekeningen. Daarnaast is er een gedeelte dat bestaat uit prachtige verhaaltjes van Wim Hofman, vol fantasie, hu mor en geïllustreerd met eigen tekeningen. Zo is daar het verhaal van Dromer, die prachtige ontwerpen van schepen droomt, het verhaal van Josien Schumacher en Rudolf-Jan Otto die een schip willen bouwen. Heel mooi vind ik ook het verhaal van een tim merman die op een ochtend ontdekt dat hij zeebenen heeft: "Op een ochtend werd de tim merman wakker met een raar gevoel in zijn be nen. Hij keek onder de lakens en zag dat zijn benen in zeebenen waren verandera Samen met zijn vrouw besluit hij dan een schip te bouwen en het ruime sop te kiezen. "We varen naar het eind van de wereld en dan weer te rug", zei de timmerman met zeebenen. En zo voeren ze met hun schip het zeegat uit. De stuurlui aan wal keken toe" Behalve dat het boekje leerzaam, instructief en daarnaast onderhoudend en soms wonder lijk, fantasierijk is geeft heeft het ook nog knutselplezier. De kaft van het boekwerk vormt namelijk een bouwplaat, waaruit een ruimtelij ke scheepsromp kan worden gemaakt. Ik hoop dat ik u met mijn verhaal nieuwsgierig heb kunnen maken naar dit bijzondere boekje en naar de tentoonstelling 'Scheepsbouw bij de Schelde', die op het moment dat u dit leest in het Stedelijk Museum te zien is. Tot slot wil ik graag uit het verhaaltje 'Grundel' van Wim Hofman het lied citeren dat de Slimme Vent en de Maat zingen toen zij aan de staalkabel trokken waardoor het schip over boomstam men achter hen aan rolt. Door de helling van de heuvel kreeg het schip vaart. "Onse scip is sterc en vast van den kiel tot aan den mast en het sal ons draghen, draghen ooc in storm ende vlaeghen." In het Gemeentearchief Vlissingen is tot 1 oktober de tentoonstelling "Het bedrijf der le vende werktuigen' te bezichtigen. Er wordt een beeld geschetst van de aanleg der haven-, kanaal- en spoorweg werken, die op 8 septem ber 1873 door Koning Willem III officieel wer den geopend. De titel van derze tentoonstelling is ontleed aan aan een artikel van de heer L.J. Koole, gepubli-

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1993 | | pagina 7