WALCHEREN EN ZIJN SPOOR 11 H.G. HESSELINK Geachte redaktie, De in bezit van mijn zuster, mevrouw LP.W. de Bruijn-Harts zijnde uitgaven van Den Spiegel met groot genoegen doorlezende kwam ik in no. 2, jaargang 10 van april 1992 op blz. 9 toch een aperte fout tegen bij de daar geplaatste foto Er waren meerdere touwen in zee gespannen. Eén tussen het gewone bad en het volksbod, één tussen het 'gemengde' bad en het 'dames- bad'. Het op de foto bedoelde touw sloeg op de scheiding met het 'damesbad'. Ik heb zelf nog meegemaakt dat er koetsjes naar het water werden gereden. Daarna zwommen we de latere jaren altijd heel enthousiast naar de duiktoren, die daar op instigatie van mijn vader later werd ge bouwd. Ook zwommen we bij kerend tij Imet toestemming van de badmeesterI met een heel stel richting Nolledijk en dan met opkomend water weer terug. Vele goede herinneringen dus. A.J.L. Brouérius-van Nidek-Harts, Leiden, I juli 1993 Zeer geachte mevrouw Van der Sluis, Graag wil ik u langs deze weg hartelijk dan ken voor de moeite die u gedaan hebt om voor mij de oude nummers van 'Den Spiegel' op te zoeken. Het was een heel pakket dat gisteren voor mij klaar lag in het museum. Bij het doorlezen vond ik het erg leuk een arti kel tegen te komen in het nummer van april 1987 over de zeevaartschool, waar mijn va der tot zijn pensioen in 1950 als leraar in de wiskunde vakken werkzaam was. Ook uw eigen artikel over het hotel Brittannia (juli 1986I riep bij mij veel herinneringen op aan de danslessen, die de heer Corvelijn in het hotel aan ons, middelbare scholieren, gaf in de jaren 1935-38, welke lessen ik met en thousiasme maar weinig resultaat heb gevolgd. Zoals u ziet heeft u mij een groot genoegen gedaan met deze oude nummers. Dr. J. Schouten, Den Haag, I sept. 1993. Ondanks het feit dat Vlissinaen in het verleden slechts via moerasachtige eilanden te bereiken was, had dit dorp met zijn 4000 bewoners al in 1810 de aandacht van Keizer Napoleon getrokken, toen hij met een bootje het Kreek rak (Oosterschelde) bij Bath en het Sloe be zocht om de mogelijkheden van afdamming te bekijken. Het zou echter nog tot 1868 (Kreek- rakdam) en 1872 (Sloedam) duren aleer Vlis- singen per spoor te bereiken was. Ter vervanging van het afgedamde Kreekrak werd het Kanaal door Zuid Beveland ge graven. In 1 872 dus was Walcheren aange sloten op het Nederlandse spoorwegnet en over rails bereikbaar uit Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en verder gelegen plaatsen. Voorts was het via Venlo en in 1878 ook via Goch ver bonden met Keulen en het Ruhrgebied. De lijn werd geopend op 1 maart 1 872 tot Middel burg en op 1 november 1872 tot Vlissingen (stadsstation). Op 1 september 1 873 werd de spoorlijn van het stadsstation via een boog van 90 graden langs de Prins Hendrikweg naar de buitenhaven in dienst gesteld, waarna Koning Willem III op 8 september deze spoorlijn, tege lijk met de nieuwe havenwerken, officieel open de. Met de toename van het verkeer ontstonden al vrij spoedig problemen (wachten op kruisings stations op vertraagde treinen), wat ertoe leid de dat de van oorsprong enkelsporige lijn in de jaren 1885-1888 dubbelsporig wera ge maakt. Het beginpunt Roosendaal van onze spoorlijn was al vele jaren een belangrijk knooppunt, getuige de openingsjaren van de volgende spoorlijnen: Antwerpen - Roosendaal 1 854, Roosendaal - Moerdijk 1 855, Roosendaal - Breda 1 855 en Roosendaal - Bergen-op-Zoom 1 863. Bergen- op-Zoom - Goes werd geopend op 1 juli 1868.

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1993 | | pagina 10