WALCHEREN EN
ZIJN SPOOR
11
H.G. HESSELINK
Geachte redaktie,
De in bezit van mijn zuster, mevrouw LP.W.
de Bruijn-Harts zijnde uitgaven van Den
Spiegel met groot genoegen doorlezende
kwam ik in no. 2, jaargang 10 van april
1992 op blz. 9 toch een aperte fout tegen bij
de daar geplaatste foto
Er waren meerdere touwen in zee gespannen.
Eén tussen het gewone bad en het volksbod,
één tussen het 'gemengde' bad en het 'dames-
bad'. Het op de foto bedoelde touw sloeg op
de scheiding met het 'damesbad'.
Ik heb zelf nog meegemaakt dat er koetsjes
naar het water werden gereden.
Daarna zwommen we de latere jaren altijd
heel enthousiast naar de duiktoren, die daar
op instigatie van mijn vader later werd ge
bouwd. Ook zwommen we bij kerend tij Imet
toestemming van de badmeesterI met een heel
stel richting Nolledijk en dan met opkomend
water weer terug. Vele goede herinneringen
dus.
A.J.L. Brouérius-van Nidek-Harts,
Leiden, I juli 1993
Zeer geachte mevrouw Van der Sluis,
Graag wil ik u langs deze weg hartelijk dan
ken voor de moeite die u gedaan hebt om
voor mij de oude nummers van 'Den Spiegel'
op te zoeken. Het was een heel pakket dat
gisteren voor mij klaar lag in het museum.
Bij het doorlezen vond ik het erg leuk een arti
kel tegen te komen in het nummer van april
1987 over de zeevaartschool, waar mijn va
der tot zijn pensioen in 1950 als leraar in de
wiskunde vakken werkzaam was.
Ook uw eigen artikel over het hotel Brittannia
(juli 1986I riep bij mij veel herinneringen op
aan de danslessen, die de heer Corvelijn in
het hotel aan ons, middelbare scholieren, gaf
in de jaren 1935-38, welke lessen ik met en
thousiasme maar weinig resultaat heb
gevolgd.
Zoals u ziet heeft u mij een groot genoegen
gedaan met deze oude nummers.
Dr. J. Schouten, Den Haag, I sept. 1993.
Ondanks het feit dat Vlissinaen in het verleden
slechts via moerasachtige eilanden te bereiken
was, had dit dorp met zijn 4000 bewoners al
in 1810 de aandacht van Keizer Napoleon
getrokken, toen hij met een bootje het Kreek
rak (Oosterschelde) bij Bath en het Sloe be
zocht om de mogelijkheden van afdamming te
bekijken. Het zou echter nog tot 1868 (Kreek-
rakdam) en 1872 (Sloedam) duren aleer Vlis-
singen per spoor te bereiken was.
Ter vervanging van het afgedamde Kreekrak
werd het Kanaal door Zuid Beveland ge
graven. In 1 872 dus was Walcheren aange
sloten op het Nederlandse spoorwegnet en
over rails bereikbaar uit Amsterdam, Rotterdam,
Utrecht en verder gelegen plaatsen. Voorts was
het via Venlo en in 1878 ook via Goch ver
bonden met Keulen en het Ruhrgebied. De lijn
werd geopend op 1 maart 1 872 tot Middel
burg en op 1 november 1872 tot Vlissingen
(stadsstation). Op 1 september 1 873 werd de
spoorlijn van het stadsstation via een boog van
90 graden langs de Prins Hendrikweg naar de
buitenhaven in dienst gesteld, waarna Koning
Willem III op 8 september deze spoorlijn, tege
lijk met de nieuwe havenwerken, officieel open
de.
Met de toename van het verkeer ontstonden al
vrij spoedig problemen (wachten op kruisings
stations op vertraagde treinen), wat ertoe leid
de dat de van oorsprong enkelsporige lijn in
de jaren 1885-1888 dubbelsporig wera ge
maakt. Het beginpunt Roosendaal van onze
spoorlijn was al vele jaren een belangrijk
knooppunt, getuige de openingsjaren van de
volgende spoorlijnen:
Antwerpen - Roosendaal 1 854, Roosendaal -
Moerdijk 1 855, Roosendaal - Breda 1 855 en
Roosendaal - Bergen-op-Zoom 1 863. Bergen-
op-Zoom - Goes werd geopend op 1 juli
1868.