13 WALCHEREN EN ZIJN SPOOR kelde het goederenvervoer zich maar lang zaam en bleef de omzet vele jaren beneden verwachting. Pas na de tweede wereldoorlog zou daarin verbetering komen. In de laaste ja ren is door de teruggang van dit vervoer (o.a. door verplaatsing naar de Sloehaven) de over slag schip-spoor en omgekeerd tot nul geredu ceerd Heel anders ging het met het reizigersvervoer, dat zich met uitzondering van de jaren 1915- 1919 tot aan de tweede wereldoorlog, vooral door de 'engelandvaarders' goed ontwikkelde. Nadat de NS al in 1919 vergeefs hadden ge probeerd de Maatschappij Zeeland van Vlissin gen naar Hoek van Holland te laten verhuizen, lukte een tweede poging in 1945 zonder veel moeite. De havenwerken in Vlissingen waren voor het grootste deel verwoest en herstel zou nog lange tijd vragen. Het doel van NS, be sparing op de dienstregeling en opheffing van een steunpunt ten behoeve van materieelvoor- ziening en -verzorging, was bereikt. Dat dit doel in 1919 niet bereikt werd, was vooral te danken aan massaal verzet vanuit de bevol king en aan de door het provinciaal bestuur uit geoefende zware druk op de regering. In 1952 is de 'Zeeland' nog even terug geweest, maar dat was meer een (mislukte) toeristische aktiviteit. Het waren de mailtreinen die in aansluiting op de Zeelandboten fleur gaven aan de Zeeuwse lijn. Op het hoogtepunt van de diensten, zomer 1914, vertrokken uit Vlissingen onderstaande treinen (P=personen-, S=snel- en B=boottrein): B 4.15 u; B 4.36 u; B 4.45 u (binnenland); P 6.25 u; S+B 7.20 u; P 9.10 u; P 12.25 u; S 13.27 u; P 16.50 u; B 19.00 u; B 19.10 u; S 19.46 u; P 19.55 u. De aankomsttijden van de boot waren 4.00 u. en 1 8.40 u. De aankomsttijden van de treinen zagen er als volgt uit: P 9.06 u; B 10.20 u; B 10.45 u; P 1 1.52 u; S 12.02 u; P 12.32 u (dinsdags); P 15.36 u; S 17.35 u; P 18.29 u; P 21.30 u; S+B 22.59 u; B 23.38 u; B 23.52 u; B 0.02 u (binnenland). De vertrektijden van de boot waren 1 1.00 en 0.10 uur. Er zijn iaren geweest dat men in Middelburg in een enkele boottrein richting Duitsland kon in stappen, een en ander tot meerdere glorie van de plaatselijke elite. In de boottreinen hebben in de loop der jaren velerlei doorgaande rijtui gen gereden, alle le en 2e klas: Praag, Eger (Cheb), Triëst, Friedrichshafen, Nürnberg, Wenen, München, Hamburg, Berlin, Ulm, Stuttgart, Basel (via Baden), Aschaffenburg, Aanlegsteiger met di recte verbinding naar het havenstation van de Staatsspoor wegen llinks op de foto). Foto ca 1920, collectie Gemeentearchief Vlissingen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1993 | | pagina 12