13
WALCHEREN EN ZIJN SPOOR
kelde het goederenvervoer zich maar lang
zaam en bleef de omzet vele jaren beneden
verwachting. Pas na de tweede wereldoorlog
zou daarin verbetering komen. In de laaste ja
ren is door de teruggang van dit vervoer (o.a.
door verplaatsing naar de Sloehaven) de over
slag schip-spoor en omgekeerd tot nul geredu
ceerd
Heel anders ging het met het reizigersvervoer,
dat zich met uitzondering van de jaren 1915-
1919 tot aan de tweede wereldoorlog, vooral
door de 'engelandvaarders' goed ontwikkelde.
Nadat de NS al in 1919 vergeefs hadden ge
probeerd de Maatschappij Zeeland van Vlissin
gen naar Hoek van Holland te laten verhuizen,
lukte een tweede poging in 1945 zonder veel
moeite. De havenwerken in Vlissingen waren
voor het grootste deel verwoest en herstel zou
nog lange tijd vragen. Het doel van NS, be
sparing op de dienstregeling en opheffing van
een steunpunt ten behoeve van materieelvoor-
ziening en -verzorging, was bereikt. Dat dit
doel in 1919 niet bereikt werd, was vooral te
danken aan massaal verzet vanuit de bevol
king en aan de door het provinciaal bestuur uit
geoefende zware druk op de regering. In
1952 is de 'Zeeland' nog even terug geweest,
maar dat was meer een (mislukte) toeristische
aktiviteit.
Het waren de mailtreinen die in aansluiting op
de Zeelandboten fleur gaven aan de Zeeuwse
lijn. Op het hoogtepunt van de diensten, zomer
1914, vertrokken uit Vlissingen onderstaande
treinen (P=personen-, S=snel- en B=boottrein):
B 4.15 u; B 4.36 u; B 4.45 u (binnenland); P
6.25 u; S+B 7.20 u; P 9.10 u; P 12.25 u; S
13.27 u; P 16.50 u; B 19.00 u; B 19.10 u;
S 19.46 u; P 19.55 u.
De aankomsttijden van de boot waren 4.00 u.
en 1 8.40 u.
De aankomsttijden van de treinen zagen er als
volgt uit:
P 9.06 u; B 10.20 u; B 10.45 u; P 1 1.52 u;
S 12.02 u; P 12.32 u (dinsdags); P 15.36 u;
S 17.35 u; P 18.29 u; P 21.30 u; S+B
22.59 u; B 23.38 u; B 23.52 u; B 0.02 u
(binnenland).
De vertrektijden van de boot waren 1 1.00 en
0.10 uur.
Er zijn iaren geweest dat men in Middelburg in
een enkele boottrein richting Duitsland kon in
stappen, een en ander tot meerdere glorie van
de plaatselijke elite. In de boottreinen hebben
in de loop der jaren velerlei doorgaande rijtui
gen gereden, alle le en 2e klas: Praag, Eger
(Cheb), Triëst, Friedrichshafen, Nürnberg,
Wenen, München, Hamburg, Berlin, Ulm,
Stuttgart, Basel (via Baden), Aschaffenburg,
Aanlegsteiger met di
recte verbinding naar
het havenstation van
de Staatsspoor
wegen llinks op de
foto). Foto ca 1920,
collectie
Gemeentearchief
Vlissingen.