15
WALCHEREN EN ZIJN SPOOR
Nog had de spoorlijn Souburg niet bereikt of
het gemeentebestuur van deze plaats richtte
(23 juli 1872) een verzoek aan de
Commissaris des Konings in Zeeland, te willen
bevorderen dat er een halte ter plaatse zou ko
men, waar enkele treinen per dag zouden stop
pen, eventueel alleen op verzoek. De com
missaris liet er geen gras over groeien en
berichtte reeds zes dagen later dat 'wegens
den korten afstand der beide steden, aan dit
verzoek niet kan worden voldaan'Op 11
april l 874 waagde Souburg een nieuwe po
ging, ditmaal in de vorm van een verzoek om
enkele met name genoemde treinen per dag al
daar te laten stoppen. Met twee treinen in elke
richting namen de ll2l zielen van Souburg
en de 600 zielen van Ritthem al genoegen.
Maar het was weer nul op het request.
Het zou bijna 70 jaar duren, tot l november
1943, aleer er treinen in Souburg gingen stop
pen, echter alleen ten behoeve van de toenma
lige bezetter. Dit bleef zo tot het uitbreken van
de spoorwegstaking. Doordat Walcheren be
gin oktober 1944 voor een groot deel onder
water kwam te staan, moest, mede door het
oprukken van de geallieerde troepen, het
Duitse leger vluchten. Bij weerstands- en achter
hoedegevechten werd de spoorbaan ongeveer
bij het begin van de Sloedam zo zwaar
beschadigd, dat treinverkeer richting Goes niet
meer mogelijk was. Teneinde althans enige
communicatiegelegenheid te bieden, orga
niseerde de NS een treindienst tussen Vlissin-
gen en de Sloedam. De trein bestond uit een
diesellocomotief, één rijtuig en een goederen
wagen en stopte te Souburg, Middelburg en
Arnemuiden. Na de hervatting van de normale
treindienst op 9 juli 1945 stopten de meeste
treinen nog in Souburg, tot begin 1947, toen
de halte gesloten en opgeruimd werd. In 1968
begon men zich opnieuw te roeren, met het
resultaat dat Souburg per 31 mei 1986 een
royale halteaccommodatie kreeg, waar alle
treinen stoppen.
Tot slot nog enkele data. Op l juni 1899 reed
door het weigeren van de remmen een trein
door het stootblok, waarbij de locomotief in de
restauratiezaal terecht kwam. Dit gebeuren was
aanleiding tot de plaatsing van hydraulische
stootblokken, die zéér grote krachten konden
De stadstram die van het Bellamypark via de Coosje Buskenstraat, Aagje Dekenstraat en de Keersluis naar
het havenstation reed in aansluiting op de vertrek- en aankomsttijden van de treinen. Foto ca 1930, collectie
Gemeentearchief Vlissingen.