15 WALCHEREN EN ZIJN SPOOR Nog had de spoorlijn Souburg niet bereikt of het gemeentebestuur van deze plaats richtte (23 juli 1872) een verzoek aan de Commissaris des Konings in Zeeland, te willen bevorderen dat er een halte ter plaatse zou ko men, waar enkele treinen per dag zouden stop pen, eventueel alleen op verzoek. De com missaris liet er geen gras over groeien en berichtte reeds zes dagen later dat 'wegens den korten afstand der beide steden, aan dit verzoek niet kan worden voldaan'Op 11 april l 874 waagde Souburg een nieuwe po ging, ditmaal in de vorm van een verzoek om enkele met name genoemde treinen per dag al daar te laten stoppen. Met twee treinen in elke richting namen de ll2l zielen van Souburg en de 600 zielen van Ritthem al genoegen. Maar het was weer nul op het request. Het zou bijna 70 jaar duren, tot l november 1943, aleer er treinen in Souburg gingen stop pen, echter alleen ten behoeve van de toenma lige bezetter. Dit bleef zo tot het uitbreken van de spoorwegstaking. Doordat Walcheren be gin oktober 1944 voor een groot deel onder water kwam te staan, moest, mede door het oprukken van de geallieerde troepen, het Duitse leger vluchten. Bij weerstands- en achter hoedegevechten werd de spoorbaan ongeveer bij het begin van de Sloedam zo zwaar beschadigd, dat treinverkeer richting Goes niet meer mogelijk was. Teneinde althans enige communicatiegelegenheid te bieden, orga niseerde de NS een treindienst tussen Vlissin- gen en de Sloedam. De trein bestond uit een diesellocomotief, één rijtuig en een goederen wagen en stopte te Souburg, Middelburg en Arnemuiden. Na de hervatting van de normale treindienst op 9 juli 1945 stopten de meeste treinen nog in Souburg, tot begin 1947, toen de halte gesloten en opgeruimd werd. In 1968 begon men zich opnieuw te roeren, met het resultaat dat Souburg per 31 mei 1986 een royale halteaccommodatie kreeg, waar alle treinen stoppen. Tot slot nog enkele data. Op l juni 1899 reed door het weigeren van de remmen een trein door het stootblok, waarbij de locomotief in de restauratiezaal terecht kwam. Dit gebeuren was aanleiding tot de plaatsing van hydraulische stootblokken, die zéér grote krachten konden De stadstram die van het Bellamypark via de Coosje Buskenstraat, Aagje Dekenstraat en de Keersluis naar het havenstation reed in aansluiting op de vertrek- en aankomsttijden van de treinen. Foto ca 1930, collectie Gemeentearchief Vlissingen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1993 | | pagina 14