EEN ZEEHAVEN VLISSINGEN
J.T.H.C. SCHEPMAN
Verklaring van de schoolplaat van P.R. Bos,
Nederland in woord en beeld. Uitgave J.B.
Wolters - Groningen, Den Haag. Tekening
door J. Dykstra, Standplaats van de tekenaar
op het dak van het vm. marine-arsenaal, dat in
1968/'ó9 gesloopt is.
Op de voorgrond een onderzeeboot uit de
serie K VIII t/m K X in afbouw bij de NV Kon.
Mij. de Schelde in 1921/1923. Hiermee is
de plaat tevens gedateerd. De K-onderzeebo-
ten waren bestemd voor de Marine in Neder
lands Indië. Bij nadere besturdering van de
plaat zien we rechts onder op de voorgrond de
electriciteits centrale van de Schelde met daar
naast de houten onderzeeboot loodsen op het
Eiland, de latere hellingloodsen. De mannetjes
lopen bedrijvig af en aan. Op de achtergrond
de huizen op het Eiland, met aan de Kade
twee vaartuigen van het loodswezen en enkele
kleinere vaartuigen (Waterstaat?). Een vracht
schip en een vissersvaartuig zijn op weg naar
de Grote Sluis. Op de kop van het eiland het
gebouw van het KNMI, met daar in de buurt
wat grotere gebouwen, waarvan de functie niet
duidelijk is. Aan de steiger bij de ingang van
de Buitenhaven ligt nog een vaartuig afge
meerd, waarschijnlijk ook van het loodswezen.
Er komt juist een veerboot van het type 'Luctor et
Emergo' (J&K Smit Slikkeveer) binnenvaren. De
veerdienst tussen Vlissingen en Zeeuws Vlaan
deren werd onderhouden door de Stoomboot
diensten op de Westerschelde.
Op de landtong tussen Eerste en Tweede Bin
nenhaven de houtzagerij van de Schelde, en
afgemeerd aan de kade van de Eerste Binnen
haven twee schepen van de Maatschappij Zee
land voor de loodsen van die maatschappij.
Helemaal links nog een stukje van de accufa-
briek.
9
PEN SPIEGEL 1994