EEN ZEEHAVEN VLISSINGEN J.T.H.C. SCHEPMAN Verklaring van de schoolplaat van P.R. Bos, Nederland in woord en beeld. Uitgave J.B. Wolters - Groningen, Den Haag. Tekening door J. Dykstra, Standplaats van de tekenaar op het dak van het vm. marine-arsenaal, dat in 1968/'ó9 gesloopt is. Op de voorgrond een onderzeeboot uit de serie K VIII t/m K X in afbouw bij de NV Kon. Mij. de Schelde in 1921/1923. Hiermee is de plaat tevens gedateerd. De K-onderzeebo- ten waren bestemd voor de Marine in Neder lands Indië. Bij nadere besturdering van de plaat zien we rechts onder op de voorgrond de electriciteits centrale van de Schelde met daar naast de houten onderzeeboot loodsen op het Eiland, de latere hellingloodsen. De mannetjes lopen bedrijvig af en aan. Op de achtergrond de huizen op het Eiland, met aan de Kade twee vaartuigen van het loodswezen en enkele kleinere vaartuigen (Waterstaat?). Een vracht schip en een vissersvaartuig zijn op weg naar de Grote Sluis. Op de kop van het eiland het gebouw van het KNMI, met daar in de buurt wat grotere gebouwen, waarvan de functie niet duidelijk is. Aan de steiger bij de ingang van de Buitenhaven ligt nog een vaartuig afge meerd, waarschijnlijk ook van het loodswezen. Er komt juist een veerboot van het type 'Luctor et Emergo' (J&K Smit Slikkeveer) binnenvaren. De veerdienst tussen Vlissingen en Zeeuws Vlaan deren werd onderhouden door de Stoomboot diensten op de Westerschelde. Op de landtong tussen Eerste en Tweede Bin nenhaven de houtzagerij van de Schelde, en afgemeerd aan de kade van de Eerste Binnen haven twee schepen van de Maatschappij Zee land voor de loodsen van die maatschappij. Helemaal links nog een stukje van de accufa- briek. 9 PEN SPIEGEL 1994

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1994 | | pagina 12