EXPOSITIENIEUWS BERGEN OP ZOOM, MARKIEZENHOF; VENLO, LIMBURGS MUSEUM; DEN HAAG, HAAGS HISTORISCH MUSEUM Gedenkpenning van het Zeeuwsch Genootschaap met het aevies van het genootschap en allegorische voorstelling van kunsten en wetenschappen. Voorzij de penning. van de slaven, waar vooral Vlissingse reders een heel belangrijke rol in speelden. Daarnaast was er een grote voorliefde voor verhandelin gen met medische onderwerpen of documente ring en beschrijving van planten, dieren en gesteenten. Deze interesse in de natuurweten schappen leidde dan ook tot het ontstaan van de 'verzamelingen'. Collecties van gesteenten, een herbarium, maar ook bepaalde bijzondere voorwerpen, die wij tegenwoordig rariteiten zouden noemen, zoals een mummie of een pla netarium. Het historische deel van de expositie zal vooral op het aspekt van de verhandelin gen, prijsvragen en de verzamelingen uit die periode ingaan. Door de combinatie hedendaagse kunst en een historische opstelling wordt getracht de bezoe ker een levendiger presentatie te geven. Het Koninklijk Zeeuwsch Genootschap wil hierdoor ook aangeven dat zij geen stoffig instituut is maar de confrontatie met het heden wil aan gaan, zoals zij dat immers in de achttiende eeuw ook deed. EXPOSITIE SEBASTIAAN Sebastiaan is ongetwijfeld een van de meest tot de verbeelding sprekende heiligen van het christendom. Volgens de legende was hij aan het eind van de derde eeuw officier in het Romeinse leger van keizer Diocletianus. blij maakte van deze vooraanstaande positie gebruik om in het geheim velen tot het christelijk geloof te bekeren. Wanneer Diocletianus dit ontdekt, geeft hij opdracht hem vast te binden en met pijlen te doorboren. Sebastiaan over leeft deze foltering, maar wordt opnieuw gegre pen en sterft alsnog de marteldood. Al in de vroege middeleeuwen ontstaat er rond Sebastiaan een niet onaanzienlijke cultus: hij wordt vereerd als martelaar, maar vooral als pestheilige. Dit laatste dankt hij aan zijn attri buut, de pijlen, van oudsher symbool van onheil en pest. Dezelfde pijlen maken hem tevens tot beschermheilige van de schuttersgil den. Sebastiaan speelt echter ook een belangrijke rol in de beeldende kunst. Vanaf de middeleeu wen tot heden is hij een inspiratiebron voor tal loze kunstenaars in heel Europa. Vele prachtige schilderijen en beelden getuigen hiervan. Daar naast ontstaat er met name in de 20e eeuw rond Sebastiaan een omvangrijke cultus binnen de gay-movement. Het is voor de eerste maal dat op grootschalige wijze aandacht wordt geschonken aan de figuur van Sebastiaan. De tentoonstelling belicht niet alleen de ontwikkeling van de legende, het ontstaan van de verering als pestheilige en de achtergronden van het schutterspatroonschap. Ook wordt aandacht besteed aan de iconogra fische traditie in de beeldende kunst van de 15e eeuw tot heden en aan de plaats van DEN SPIEGEL 1994 22

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1994 | | pagina 25