DEN SPIEGEL LITERAIR 15 DE LOODSENSTEIGER RINUS VAN ES, Stichting Behoud Loodsensteiger elementen. We hoeven hiervoor maar naar een concert van het Scheldeloodsenkoor te luisteren om te weten dat alles wat er aan romantische gevoelens te beleven valt aanwezig is: hiem- wee, verlangen naar een verlorengeliefde, melancholie, zoeken naar de verte, het oneindi ge. Zij opgemerkt dat niet alle teksten melan choliek van aard zijn. Sommige liedteksten zijn heel spottend of komisch. Voor dichters, schrij vers zijn zeemansliederen soms een bron: Komen na jaren zwerven ze thuis is het misschien met hun vrouwtje niet pluis. Want twee jaren wachten is te lange tijd en zoo raakt de zeeman zijn liefje kwijt. En dan gaat het geld naar de eerste vrouw die een vrolijke nacht met ze doorbrengen wou. Dit is een fragment uit 'Bakboordslichten' van Jef Last. Men zegt wel dat met het verdwijnen van de zeilschepen de romantiek uit de zeevaart ver dween. Het varen is veiliger geworden, econo mischer en misschien ook ongezelliger. Schepen liggen korter binnen, bemanning is minder lana aan boord, er wordt sneller afge lost. Opvallend is wel de populariteit van de lie deren uit de tijd van de zeilvaart. Bepaalde sen timenten spreken kennelijk een bepaald publiek nog altijd aan. Ik zou deze korte verkenning willen besluiten met enkele regels die staan op het loodsmonu- ment in Delfzijl, daterend uit 1922. Een monu ment dat volgens Hans Beukema is zijn boek Kruispost "in al zijn sierende eenvoud model kan staan voor al de zeilende rijkszeelui die jarenlang, onopvallend en plichtsgetrouw, met beperkte middelen de kruisposten voor de Nederlandse zeegaten bezet hielden. Al staart ge ook noa zoo droef en strak Op 't zilte watervlak, Al hoopt ge steeds bij dag en nacht, Och, droeve, 't is vergeefs gewacht: De zee is doof voor uw geween En houdt wat in haar schoot verdween. "No.210. Besteding te Middelburg 8 augustus 1923. Rijkswaterstaat Directie Zeeland. Bestek en voor waarden voor het maken van een aanlegsteiger in Wester- of Koop manshaven te Vlissingen met bijko mende werkzaamheden ten dienste van het Loodswezen te Vlissingen. Raming f 67.800,-. Beschrijving: Alge- meene omschrijving: 1. Het maken van een aanlegsteiger in de Wester- of Koopmanshaven, in aansluiting met het westelijk Kettinghoofd. 2. Het plaatsen van een peilschaal." Hierboven een citaat uit het bestek. Dat men in die tijd niet over een nacht ijs ging moge blijken uit de nauwkeurigheid waarmee ae bouwstoffen werden uitgekozen en gecontroleerd. Zo lezen we onder net kopje 'Bouwstoffen': "Het groen- harthout moet zijn Nectander Rodioei afkomstig uit Demarara of Suriname, van een bij de Directie als betrouwbaar bekende regelmatige exploitatie. Omtrent de herkomst van het hout moet de Directie op de meest volledige wijze ten haren genoegen worden ingelicht; eenige twijfel omtrent de herkomst van het hout geven haar recht het hout niet te accepteren. Het beslagen hout mag geen grooter wankant hebben dan 0,05 M langs den schuinen kant gemeten. Overigens moet het zijn rechtdradig, gezond, taai, gaaf, zonder nadeelig spint, kwasten, noesten, wormgaten of eenig ander gebrek. Het eikenhout moet zijn inlandsch eikenhout of in kwaliteit daarmede overeenkomende en vol doen aan de bepalingen voor groenhart hierbo ven voorgeschreven; het moet zijn zonder hart." Interessant is ook te lezen hoeveel palen en de lengte hiervan er werden gebruikt. Deze varieer den van twee voorpalen met een lengte van 21,5 m tot 68 palen van diverse lengtes maar minimaal van 1 5 m. Tenslotte nog een detail van dit interessante bestek no. 1 Onder het kopje 'Verbandkist': deze moest door de aannemer DEN SPIEGEL

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1994 | | pagina 15