16 DE LOODSENSTEIGER beschikbaar worden gesteld en "deze blijft zijn eigendom". Tot hier een aantal zaken uit het bestek, waaruit overduidelijk blijkt dat deze steiger ooit met gro te zorg en vakmanschap werd gemaakt. Door de jaren heen funktioneerde hij dan ook uitste kend voor het doel waarvoor hij gemaakt was, nl. als aanlegsteiger voor de reaeboten. Wel werd duidelijk dat hoewel op de steiger zelf niets was aan te merken hij t.a.v. de gebruikers, de loodsen, was verouderd en niet meer van deze tijd. Daarom gingen de loodsen ijveren voor een zgn. drijvende steiger. Deze terechte wens ging, vooral door de inspanningen van het pas geprivatiseerde Loodswezen, op 23 decem ber 1989 in vervulling. Toen draaide bijna onopgemerkt deze lange sleep de Koopmans haven in. Dit moment was cruciaal voor de oude steiger, want toen werd voor het Directoraat Scheepvaart en Maritieme zaken (DGSM) de steiger een blok aan het been. Men heeft toen echt met de steiger lopen leuren. Helaas, noch het pas geprivatiseerde Lood swezen, noch het Belgische Loodswezen, noch de gemeente Vlissingen was gecharmeerd om dit kunstwerk met al zijn lusten en lasten voor een symbolisch bedrag over te nemen. Mijns inziens werden deze onderhandelingen erg formeel gevoerd en was er weinig of geen sprake van enige inventiviteit of creativiteit. Zo werd er bij voorbeeld voorbijgegaan aan het feit dat de steiger ook bij zwaar stormweer een waterkeren- de runktie vervult en dat ingeval van calamiteiten of anderzins in de Koopmanshaven (baggeren], deze ook uitstekend als reserve-steiger dienst kan doen. Ook het argument dat het als jong-monu- ment kon worden aangemerkt kwam geheel niet aan de orde. Dus werd besloten tot sloop. Een laatse kans om de steiger van de sloop te red den kreeg de gemeente op woensdag 26 juni l 991De beslissing van B W, gesteund door de Raad viel echter negatief uit. Sneller dan ver wacht kwam het aannemingsbedrijf Van der Straaten uit Hansweert in aktie. RODE LAP OP EEN STIER Het verschijnen van een bok langszij de steiger werkte echter als een rode lap op een stier, want diezelfde dag nog kwam een aantal Vlissingers in aktie. Deze inwoners die allen hun sporen hadden verdiend m.b.t. het behoud van culturele en andere zaken staken hun koppen bijeen in het restaurant Montparnasse. De eigenaar, Guus Blankenburgh, die tevens als havenmees ter van de jachthaven zich bij de zaak betrokken voelde stelde zijn telefoon en fax ter beschik king. Getracht werd om telefonisch en met de fax het tij te doen keren en de sloop te stoppen. Om dit doel te bereiken werd gelijktijdig de Stichting Behoud Loodsensfeiger opgericht. Of het kwam door deze aktie of door het feit dat we melding maakten van het feit dat de steiger gelegen was binnen het gebied wat als beschermd stadsgezicht werd aangemerkt..., of door een telefonade van oud-wethouder de heer Bruinooge met zijn oud-collegae wethouders? Het zal altijd wel in nevelen gehuld blijven. Maar de reeds aangevangen sloop werd op vrijdag 28 juni 1991 gestopt, en dat was het belangrijkste. HECTISCHE PERIODE De periode die hierna volgde kan het beste als hectisch worden gekarakteriseerd. Allerlei zaken moesten in ijltempo hun beslag krijgen. Veel steun kregen we van enkele Vlissingse bedrijven en instellingen die middels een intentieverklaring kracht bijzetten aan ons streven tot behoud. Ook de hulp van prof.mr.dr. C.A. van Swighem, oud- hoogleeraar architectuurgeschiedenis, die voor al de historische waarde toelichtte is ongetwij feld van onschatbare waarde gebleken. Waf zeker ook niet vergeten mag worden is de more le steun die vele VÏlssingers ons gaven. Dit kwam het beste tot uiting toen we met een handtekenin- gen-aktie e.e.a. meenden te moeten ondersteu nen. In een recordtijd konden we 4460 handte keningen gevat in een zg. petitionement overleg gen. Het zag er aanvankelijk naar uit dat dit effect zou hebben. We kwamen weer met elkaar aan tafel en DGSM zegde een 'bruids schat' toe. Helaas, de vreugde was van korte duur want het sloopbedrijf diende een claim in waardoor de buidsschat nivelleerde. Hierdoor kwam onze afspraak dat de gemeente als eige naar en wij (de stichting) als exploitant op zou den treden wederom op de tocht te staan. En zo DEN SPIEGEL

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1994 | | pagina 16