EEN NIEUWE ORGANISATIE 18 HANS OOMENS bij het projekt betrokken in zijn funktie als haven meester. Ter informatie, het stichtingsbestuur ziet er nu als volgt uit: H.A.J. van Hoepen, voorzitter; M.A. van Es, vice-voorzitter, D. Roos, secretaris en M.G.W. Wiessner, penningmeester, terwijl D. van't Hof als technisch medewerker het geheel completeert. DE LAATSTE LOODJES Dat die laatste loodjes het zwaarst zijn geldt ook voor dit projekt. Met voortvarendheid werd het herstel van de steiger aangepakt. Schoren wer den opnieuw bevestigd, ladders, verlichting en paalmutsen opnieuw aangebracht. Dankzij een goede budgetbewaking kon dit allemaal binnen het raam van de begroting worden gereali seerd. Een wens van ons ging nog niet in vervul ling: een passend hekwerk rond de steiger. De bedrijfsschool van de KMS was bereid dit te maken maar dan moest wel voor het eind van het jaar deze order worden geplaatst. En zo kwamen we dan toch nog even in tijdnood terecht. Door de positieve benadering van de commissie van Openbare Werken van de gemeente en het feit dat er nog een restsom van de bruidsschat over was kon ook deze hobbel nog net voor het eind van het jaar genomen wor den. Overigens hebben we deze winter niet stil geze ten: een vijftal hardhouten zitbankjes, geschon ken door de provincie, werden met medewer king van de scholengemeenschap Weyevliet weer opgeknapt. Deze bankjes zullen een plaats krijgen op de steiger, evenals een tweetal reddingsboeien met lijn. Uiteraard zijn we ook doorgegaan met het promoten van de steiger t.b.v. rondvaarten. Zag het er aanvankelijk naar uit dat dit met succes zou worden bekroond, helaas door concurrentie werd een aspirant huurder gedwongen af te haken. Toch zijn we ervan overtuigd dat een sluitende exploitatie tot de mogelijkheden behoort. Tenslotte, en dat zal in deze kring een goede voedingsbodem vin den, waarom zou dit kunstwerk niet als jong monument aangemerkt kunnen worden? Sinds september 1988 is het Loodswezen een geprivatiseerd bedrijf. Voorheen was het Loods wezen een rijksdienst. Die overheids instelling werd een particuliere onder neming, een reeks ondernemingen eigenlijk. De bij de wet ingestelde vier regionale loodsen- corporaties (Noord, IJmond, Rijnmond en Scheldemonden), en de landelijke Nederlandse Loodsencorporatie zorgen voor de kwaliteit van de loodsen en hun dienstverlening, alsmede voor de nodige continuiteit. Daarnaast verzorgt het facilitair bedrijf 'Facilitair Bedrijf Loodswezen BV' voor het vervoer van de loodsen van en naar de schepen, de organisatie van de dienstverle ning, de inning van de loodsgelden en het nodi ge materieel. Iedere loods is tegenwoordig geen werknemer meer, maar een zelfstandig beroepsbeoefenaar en mede-eigenaar van het bedrijf dat zorgt dat deze geregistreerde loods zijn beroep kan uitoe fenen. Daarnaast treedt iedere registerloods in zijn beroepsuitoefening volledig autonoom en zelfstandig op. Alle loodsen zijn lid van de Nederlandse Loodsencorporatie, een publiek rechtelijke beroepsorganisatie op basis van de Loodsenwet. In Nederland zijn vier regionale maatschappen waar de loodsen vennoot zijn van elkaar en hun inkomen halen uit een deel van de gemaakte winst door het beloodsen van zeeschepen. De tarieven worden vastgesteld door de minister van Verkeer en Waterstaat. Na 5 jaren zelfstandigheid kan de loodsenorga- nisatie terugblikken op een turbulente periode. Veel, heel veel is veranderd. De loodsen en hun ondersteunende dienst hebben er alles aan gedaan om het geheel tot een successtory te maken. Met zijn allen is er gewerkt aan het eigen bedrijf. En zeker in de aanvangsjaren DEN SPIEGEL

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1994 | | pagina 18