EEN NIEUWE
ORGANISATIE
18
HANS OOMENS
bij het projekt betrokken in zijn funktie als haven
meester. Ter informatie, het stichtingsbestuur ziet
er nu als volgt uit: H.A.J. van Hoepen, voorzitter;
M.A. van Es, vice-voorzitter, D. Roos, secretaris
en M.G.W. Wiessner, penningmeester, terwijl
D. van't Hof als technisch medewerker het
geheel completeert.
DE LAATSTE LOODJES
Dat die laatste loodjes het zwaarst zijn geldt ook
voor dit projekt. Met voortvarendheid werd het
herstel van de steiger aangepakt. Schoren wer
den opnieuw bevestigd, ladders, verlichting en
paalmutsen opnieuw aangebracht. Dankzij een
goede budgetbewaking kon dit allemaal binnen
het raam van de begroting worden gereali
seerd. Een wens van ons ging nog niet in vervul
ling: een passend hekwerk rond de steiger. De
bedrijfsschool van de KMS was bereid dit te
maken maar dan moest wel voor het eind van
het jaar deze order worden geplaatst. En zo
kwamen we dan toch nog even in tijdnood
terecht. Door de positieve benadering van de
commissie van Openbare Werken van de
gemeente en het feit dat er nog een restsom van
de bruidsschat over was kon ook deze hobbel
nog net voor het eind van het jaar genomen wor
den.
Overigens hebben we deze winter niet stil geze
ten: een vijftal hardhouten zitbankjes, geschon
ken door de provincie, werden met medewer
king van de scholengemeenschap Weyevliet
weer opgeknapt. Deze bankjes zullen een
plaats krijgen op de steiger, evenals een tweetal
reddingsboeien met lijn. Uiteraard zijn we ook
doorgegaan met het promoten van de steiger
t.b.v. rondvaarten. Zag het er aanvankelijk naar
uit dat dit met succes zou worden bekroond,
helaas door concurrentie werd een aspirant
huurder gedwongen af te haken. Toch zijn we
ervan overtuigd dat een sluitende exploitatie tot
de mogelijkheden behoort. Tenslotte, en dat zal
in deze kring een goede voedingsbodem vin
den, waarom zou dit kunstwerk niet als jong
monument aangemerkt kunnen worden?
Sinds september 1988 is het
Loodswezen een geprivatiseerd
bedrijf. Voorheen was het Loods
wezen een rijksdienst. Die overheids
instelling werd een particuliere onder
neming, een reeks ondernemingen
eigenlijk.
De bij de wet ingestelde vier regionale loodsen-
corporaties (Noord, IJmond, Rijnmond en
Scheldemonden), en de landelijke Nederlandse
Loodsencorporatie zorgen voor de kwaliteit van
de loodsen en hun dienstverlening, alsmede
voor de nodige continuiteit. Daarnaast verzorgt
het facilitair bedrijf 'Facilitair Bedrijf Loodswezen
BV' voor het vervoer van de loodsen van en naar
de schepen, de organisatie van de dienstverle
ning, de inning van de loodsgelden en het nodi
ge materieel.
Iedere loods is tegenwoordig geen werknemer
meer, maar een zelfstandig beroepsbeoefenaar
en mede-eigenaar van het bedrijf dat zorgt dat
deze geregistreerde loods zijn beroep kan uitoe
fenen. Daarnaast treedt iedere registerloods in
zijn beroepsuitoefening volledig autonoom en
zelfstandig op. Alle loodsen zijn lid van de
Nederlandse Loodsencorporatie, een publiek
rechtelijke beroepsorganisatie op basis van de
Loodsenwet. In Nederland zijn vier regionale
maatschappen waar de loodsen vennoot zijn
van elkaar en hun inkomen halen uit een deel
van de gemaakte winst door het beloodsen van
zeeschepen. De tarieven worden vastgesteld
door de minister van Verkeer en Waterstaat.
Na 5 jaren zelfstandigheid kan de loodsenorga-
nisatie terugblikken op een turbulente periode.
Veel, heel veel is veranderd. De loodsen en hun
ondersteunende dienst hebben er alles aan
gedaan om het geheel tot een successtory te
maken. Met zijn allen is er gewerkt aan het
eigen bedrijf. En zeker in de aanvangsjaren
DEN SPIEGEL