19
Het loodswezen
kan tijdens slech
te weersomstan
digheden langer
assistentie verle
nen door helicop
ters in te zetten.
Foto uit De
Nederlandse
Loods, nr. 4,
1993.
ging dat niet altijd even eenvoudig. Men moest
zich eigen maken dat men niet meer terug kon
vallen op de 'baas', want dat was men bij
elkaar. Daarnaast moest men zich eigen maken
om te leren besturen. Om te leren durven inves
teren in dure projekten die de dienstuitvoering
ten goede kwamen. Helicopterbeloodsing, 24
uur per dag en het gehele jaar ter beschikking
om de scheepvaart te verzekeren van het feit
dat er een goede loods aan boord komt ook als
de weersomstandigheden dit uitermate bemoei
lijken. Hypermoderne snelle loodsjollen, die de
vertrouwde houten jollen moesten vervangen,
die jaar in jaar uit de loods op zee van de
loodsboten naar en van de zeeschepen vervoer
den. Maar ook investeren in nieuwe gebouwen.
Investeren in technieken zoals het loodsen van
schepen vanaf de wal, met de hulp van radio en
radar, door daarvoor speciaal opgeleide regis-
terloodsen die hun specifieke kennis niet staande
aan boord van het schip moeten overbrengen,
maar vanaf een locatie op de wal.
Investeringen die leidden tot tevreden klanten,
met gelijkblijvende tarieven voor de scheep
vaart, en een sterk verbeterde dienstverlening.
Kortom een bedrijf waar alle betrokkenen op
kunnen vertrouwen, gerund door specialisten die
kennis en expertise hoog in het vaandel hebben
staan.
OEN SPIEGEL