19 Het loodswezen kan tijdens slech te weersomstan digheden langer assistentie verle nen door helicop ters in te zetten. Foto uit De Nederlandse Loods, nr. 4, 1993. ging dat niet altijd even eenvoudig. Men moest zich eigen maken dat men niet meer terug kon vallen op de 'baas', want dat was men bij elkaar. Daarnaast moest men zich eigen maken om te leren besturen. Om te leren durven inves teren in dure projekten die de dienstuitvoering ten goede kwamen. Helicopterbeloodsing, 24 uur per dag en het gehele jaar ter beschikking om de scheepvaart te verzekeren van het feit dat er een goede loods aan boord komt ook als de weersomstandigheden dit uitermate bemoei lijken. Hypermoderne snelle loodsjollen, die de vertrouwde houten jollen moesten vervangen, die jaar in jaar uit de loods op zee van de loodsboten naar en van de zeeschepen vervoer den. Maar ook investeren in nieuwe gebouwen. Investeren in technieken zoals het loodsen van schepen vanaf de wal, met de hulp van radio en radar, door daarvoor speciaal opgeleide regis- terloodsen die hun specifieke kennis niet staande aan boord van het schip moeten overbrengen, maar vanaf een locatie op de wal. Investeringen die leidden tot tevreden klanten, met gelijkblijvende tarieven voor de scheep vaart, en een sterk verbeterde dienstverlening. Kortom een bedrijf waar alle betrokkenen op kunnen vertrouwen, gerund door specialisten die kennis en expertise hoog in het vaandel hebben staan. OEN SPIEGEL

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1994 | | pagina 19