SCHIPPEREN OP DE SCHELDE
2
150 JAAR SCHELDEREGLEMENT
WILBERT WEBER
Van 29 april tot en met 14 augustus
1994 is in het Stedelijk Museum
Vlissingen de expositie te zien "Schip
peren op de Schelde"; 150 jaar Schel-
dereglement.
INLEIDING
Op 20 mei 1843, ruim 150 jaar geleden,
werd het "Scheldereglement" ondertekend. Het
Scheldereglement is een uitwerking van het
scheidingstractaat van 19 april 1839 waarin
België en Nederland eikaars soevereiniteit
erkenden. In het Schelderegelement wordt de
scheepvaart naar Belgische havens als
Antwerpen en Gent geregeld. Het reglement
houdt zich onder andere bezig met het beloods-
en van schepen en de betonning en bebakening
van de vaargeul, kortom met alle diensten die
aan schepen worden geleverd om via de
Westerschelde veilig van de Noordzee een van
de Belgische havens aan de Schelde te berei
ken. Naar verwachting zal in 1994 een nieuw
Scheldereglement worden ondertekend.
Hiermee zal de ruim honderdvijftig jaar oude
voorganger worden vervangen.
Het ontstaan van het Scheldereglement hangt
samen met de twee bijzondere factoren waar
mee de dienstverlening aan de scheepvaart op
de Schelde te maken neeft. Aan de ene kant is
de Schelde een rivier waar twee landen gebruik
van maken, waardoor voor bijna elke verande
ring overleg tussen deze landen nodig is. Aan
de andere kant is de Schelde nog steeds een
rivier met veel veranderlijke vaargeulen en
ondieptes, die een probleem vormen voor sche
pen met een steeds groter wordende diepgang.
DE SCHELDE; EEN INTERNATIONAAL
VAARWATER
Al aan het eind van de middeleeuwen betwistten
de graven van Holland en Vlaanderen elkaar de
DEN SPIEGEL
Een Belgisch en
Nederlands loodsboot-
Ie strijden op de rede
van Vlissingen om als
eerste bij een schip te
zijn. Dit 'om positie
varen was geregeld in
het Scheldereglement.
Schilderij van J.F.
Schütz, 1886.
Collectie Stedelijk
Museum Vlissingen