SCHIPPEREN OP DE SCHELDE 2 150 JAAR SCHELDEREGLEMENT WILBERT WEBER Van 29 april tot en met 14 augustus 1994 is in het Stedelijk Museum Vlissingen de expositie te zien "Schip peren op de Schelde"; 150 jaar Schel- dereglement. INLEIDING Op 20 mei 1843, ruim 150 jaar geleden, werd het "Scheldereglement" ondertekend. Het Scheldereglement is een uitwerking van het scheidingstractaat van 19 april 1839 waarin België en Nederland eikaars soevereiniteit erkenden. In het Schelderegelement wordt de scheepvaart naar Belgische havens als Antwerpen en Gent geregeld. Het reglement houdt zich onder andere bezig met het beloods- en van schepen en de betonning en bebakening van de vaargeul, kortom met alle diensten die aan schepen worden geleverd om via de Westerschelde veilig van de Noordzee een van de Belgische havens aan de Schelde te berei ken. Naar verwachting zal in 1994 een nieuw Scheldereglement worden ondertekend. Hiermee zal de ruim honderdvijftig jaar oude voorganger worden vervangen. Het ontstaan van het Scheldereglement hangt samen met de twee bijzondere factoren waar mee de dienstverlening aan de scheepvaart op de Schelde te maken neeft. Aan de ene kant is de Schelde een rivier waar twee landen gebruik van maken, waardoor voor bijna elke verande ring overleg tussen deze landen nodig is. Aan de andere kant is de Schelde nog steeds een rivier met veel veranderlijke vaargeulen en ondieptes, die een probleem vormen voor sche pen met een steeds groter wordende diepgang. DE SCHELDE; EEN INTERNATIONAAL VAARWATER Al aan het eind van de middeleeuwen betwistten de graven van Holland en Vlaanderen elkaar de DEN SPIEGEL Een Belgisch en Nederlands loodsboot- Ie strijden op de rede van Vlissingen om als eerste bij een schip te zijn. Dit 'om positie varen was geregeld in het Scheldereglement. Schilderij van J.F. Schütz, 1886. Collectie Stedelijk Museum Vlissingen

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1994 | | pagina 2