4 SCHELDEREGLEMENT aan de Schelde, mede mogelijk door de Schelderadarketen. Door de toename van het vervoer per schip van gevaarlijke chemische stof fen wordt het aspect van de veiligheid voor sche pen op de rivier maar ook voor de bewoners langs de rivier steeds belangrijker. DE SCHELDE, EEN MOEILIJK VAARWA TER De taken van de "Permanente Commissie" komen voort uit de beperkingen die de Schelde de scheepvaart oplegt. In de loop van de tijd zijn de schepen groter geworden en hebben meer diepgang gekregen. De Westerschelde zelf heeft een groot verval door een versterkte eb en vloed beweging. Hierdoor is er een sterke stroming die er voor zorgt dat de loop van de stroomgeul vaak verandert. Vaargeulen en zand banken veranderen van plaats of verdwijnen. Hierdoor is het voor de scheepvaart noodzake lijk dat men goed de weg weet op de Schelde. Het zonder loods bevaren van deze zeearm heeft in het verleden vaak tot scheepsrampen geleid. Door hun grootte en hun diepgang kun nen de schepen van tegenwoordig alleen onder goede begeleiding de steeds veranderende Schelde bevaren. Ook de aandrijving van de schepen is veranderd. Waren het vroeger zeil schepen die de Schelde bevoeren, nu worden de schepen door motoren aangedreven. Het werd mogelijk en voor de bedrijfsvoering wense lijk ook 's nachts te varen. Het kost te veel om een schip uren stil te leggen tot het licht wordt. Daarom moeten de boeien die de vaargeul mar keren ook 's nachts zichtbaar zijn. De bevaar baarheid van de Schelde is nog meer verbeterd door de invoering van allerlei andere technische hulpmiddelen waarbij vooral de walradarketen opvalt. Een verandering in de dienstverlening aan de scheepvaart kan een verandering in de interpre tatie van het Scheldereglement tot gevolg heb ben. De interpretatie van een verdrag tussen twee landen is een politieke zaak. Het bijzonde re van het Scheldegebied is dat de praktische en de politieke factoren met elkaar verweven zijn, waarmee gelijk het bestaansrecht en de beteke nis van het Scheldereglement wordt verklaard. Het Scheldereglement maakt het al meer dan honderdvijftig jaar mogelijk dat havens van de twee landen zonder al te veel problemen voor de schepen bereikbaar zijn. In de afgelopen honderdvijftig jaar is veel veranderd. Vooral door veranderingen in de techniek wordt men geconfronteerd met elementen waarmee in het oude reglement van 1843 geen rekening is gehouden. HET BELOODSEN Tot 1814 was er geen centraal georganiseerde vorm van beloodsen. Er was een loodsengilde, waar particuliere loodsen bij aangesloten waren. Na 1814 werd de basis gelegd tot een georganiseerd loodswezen met inspecteurs en loodsen in dienst bij het ministerie van Marine. Toplicht van een boei. Maritieme collectie Stedelijk Museum Vlissingen. DEN SPIEGEL

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1994 | | pagina 4