4 SCHELDEREGLEMENT
aan de Schelde, mede mogelijk door de
Schelderadarketen. Door de toename van het
vervoer per schip van gevaarlijke chemische stof
fen wordt het aspect van de veiligheid voor sche
pen op de rivier maar ook voor de bewoners
langs de rivier steeds belangrijker.
DE SCHELDE, EEN MOEILIJK VAARWA
TER
De taken van de "Permanente Commissie"
komen voort uit de beperkingen die de Schelde
de scheepvaart oplegt. In de loop van de tijd
zijn de schepen groter geworden en hebben
meer diepgang gekregen. De Westerschelde
zelf heeft een groot verval door een versterkte eb
en vloed beweging. Hierdoor is er een sterke
stroming die er voor zorgt dat de loop van de
stroomgeul vaak verandert. Vaargeulen en zand
banken veranderen van plaats of verdwijnen.
Hierdoor is het voor de scheepvaart noodzake
lijk dat men goed de weg weet op de Schelde.
Het zonder loods bevaren van deze zeearm
heeft in het verleden vaak tot scheepsrampen
geleid. Door hun grootte en hun diepgang kun
nen de schepen van tegenwoordig alleen onder
goede begeleiding de steeds veranderende
Schelde bevaren. Ook de aandrijving van de
schepen is veranderd. Waren het vroeger zeil
schepen die de Schelde bevoeren, nu worden
de schepen door motoren aangedreven. Het
werd mogelijk en voor de bedrijfsvoering wense
lijk ook 's nachts te varen. Het kost te veel om
een schip uren stil te leggen tot het licht wordt.
Daarom moeten de boeien die de vaargeul mar
keren ook 's nachts zichtbaar zijn. De bevaar
baarheid van de Schelde is nog meer verbeterd
door de invoering van allerlei andere technische
hulpmiddelen waarbij vooral de walradarketen
opvalt.
Een verandering in de dienstverlening aan de
scheepvaart kan een verandering in de interpre
tatie van het Scheldereglement tot gevolg heb
ben. De interpretatie van een verdrag tussen
twee landen is een politieke zaak. Het bijzonde
re van het Scheldegebied is dat de praktische en
de politieke factoren met elkaar verweven zijn,
waarmee gelijk het bestaansrecht en de beteke
nis van het Scheldereglement wordt verklaard.
Het Scheldereglement maakt het al meer dan
honderdvijftig jaar mogelijk dat havens van de
twee landen zonder al te veel problemen voor
de schepen bereikbaar zijn. In de afgelopen
honderdvijftig jaar is veel veranderd. Vooral
door veranderingen in de techniek wordt men
geconfronteerd met elementen waarmee in het
oude reglement van 1843 geen rekening is
gehouden.
HET BELOODSEN
Tot 1814 was er geen centraal georganiseerde
vorm van beloodsen. Er was een loodsengilde,
waar particuliere loodsen bij aangesloten
waren. Na 1814 werd de basis gelegd tot een
georganiseerd loodswezen met inspecteurs en
loodsen in dienst bij het ministerie van Marine.
Toplicht van een boei. Maritieme collectie Stedelijk
Museum Vlissingen.
DEN SPIEGEL