9 Beurs een publiek koffiehuis, waar iedereen elk uur kon binnen komen en men soms plaats te kort en bij het bespreken van zaken ogen en oren te veel had..." Daarom werd besloten een eigen sociëteitsge bouw te stichten. Alhoewel de toenmalige hore ca van Vlissingen heftig protesteerde, ging men onder de bezielende leiding van de Inspecteur van het Loodswezen, Kolonel J. Spanjaard, vastberaden door met de verwezenlijking van de plannen. Op 1 2 oktober 1 888 werd de eer ste steen gelegd en op 20 juni 1 889 werd het sociëteitsgebouw aan de Boulevard de Ruyter feestelijk geopend. De Nederlandse loodsen hadden nu ook een eigen plaats waar ze op elk moment van de dag ongestoord met elkaar kon den discuteren en zo kon ook het verenigingsle ven groeien. Tijdens de tweede wereldoorlog werd het lood- senbestand steeds kleiner doordat veel loodsen voor en ook in de oorlog uitweken naar Engeland of niet voor de bezetter wilden varen. Op 1 januari 1942 telde de vereniging nog 102 leden, terwijl op 1 januari 1944 nog maar 32 leden resteerden. Het verenigingsle ven lag nagenoeg lam, ook al omdat de socië teitszaal eerst door de bezetter en later door de geallieerden gevorderd was. In het laatste oor logsjaar werd het gebouw meerdere malen getroffen door het oorlogsgeweld en daardoor bijna geheel vernield. Na de bevrijding kwam het dagelijks en dus ook het verenigingsleven weer op gang. Voor de herbouw van net sociëteitsgebouw nad de vereniging het geld niet, maar na een langduri ge onderhandeling met vertegenwoordigers van het rijk, kon eind 1948 met de herbouw worden begonnen, nadat men het over de ver koop en de voorwaarden eens was geworden. Op 1 5 augustus 1950 werd het gebouw als 'Loodsenwacht' officieel in gebruik genomen en kon de vereniging weer beschikken over een sociëteitszaal. Het verenigingsleven groeide. De overstap van het loodswezen van het minis terie van Defensie naar het ministerie van Verkeer en Waterstaat had consequenties voor de verhoudingen en behoefde aanpassing van de statuten van de vereniging. Nog voor de overgang van ministerie was er naar aanleiding van een reorganisatie binnen het Loodswezen een statutenwijziging noodzakelijk en werd de naam van de vereniging gewijzigd van Sociëteit Nederlandsch Loodswezen in Vereniging Nederlandse Loodsen Sociëteit. Na een langdu rige periode van onderhandelen met het ministe rie van Verkeer en Waterstaat vindt op 1 sep tember 1988 de officiële verzelfstandiging van hef Loodswezen plaats. De directe gevolgen voor de vereniging zijn ook aanzienlijk. Via de Rijksdienst van Gebouwen en Domeinen voert het bestuur van de vereniging onderhandelingen over de aankoop van het gebouw. De financie ring wordt voor een groot gedeelte rond gemaakt met het intekenen van een schuldregis ter door de leden van de vereniging. Het verhu ren van bedrijfsruimte aan het Loodswezen brengt voldoende huurpenningen op, om de begroting rond te maken. De statuten van de vereniging worden ook aan gepast. Het genoemde artikel 2 krijgt er een tweede lid bij: "Het behouden, beneren en exploiteren van de Nederlandse Loodsenso- cieteit en al datgene te verrichten, dat met een en ander in de ruimste zin verband houdt". Dan is er de brand die ontstaat door werkzaamhe den bij het verwijderen van de overbodige uit kijktoren op het dak van het gebouw. Veel brandschade en vooral in de sociëteitszaal veel waterschade. Dat er gebouwd zou worden was zeker, maar de onderhandelingen over de vorm van een andere constructie hebben veel tijd gekost. Tijd die ten koste ging van het dagelijkse gebruik van de sociëteit. En aat is een groot gemis geweest, natuurlijk voor de dienstdoende collega's, maar zeker ook voor het vertrouwde en gebruikelijke verenigingsleven. In de splitsingsakte van eige naren van het gehele gebouw is tussen de beide eigenaren, de Vereniging Nederlandse Loodsen Sociëteit en het Loodswezen, duidelijk beschre ven wat eigen en gezamenlijke ruimtes zijn. De vereniging neeft het, overigens toch wel unieke schuldregister van de leden in kunnen lossen en weet dat ze zich in de toekomst volledig kan wij den aan haar doelstelling: "Vriendschappelijk en gezellig verkeer onderling" DEN SPIEGEL

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1994 | | pagina 9