9
Beurs een publiek koffiehuis, waar iedereen elk
uur kon binnen komen en men soms plaats te
kort en bij het bespreken van zaken ogen en
oren te veel had..."
Daarom werd besloten een eigen sociëteitsge
bouw te stichten. Alhoewel de toenmalige hore
ca van Vlissingen heftig protesteerde, ging men
onder de bezielende leiding van de Inspecteur
van het Loodswezen, Kolonel J. Spanjaard,
vastberaden door met de verwezenlijking van
de plannen. Op 1 2 oktober 1 888 werd de eer
ste steen gelegd en op 20 juni 1 889 werd het
sociëteitsgebouw aan de Boulevard de Ruyter
feestelijk geopend. De Nederlandse loodsen
hadden nu ook een eigen plaats waar ze op elk
moment van de dag ongestoord met elkaar kon
den discuteren en zo kon ook het verenigingsle
ven groeien.
Tijdens de tweede wereldoorlog werd het lood-
senbestand steeds kleiner doordat veel loodsen
voor en ook in de oorlog uitweken naar
Engeland of niet voor de bezetter wilden varen.
Op 1 januari 1942 telde de vereniging nog
102 leden, terwijl op 1 januari 1944 nog
maar 32 leden resteerden. Het verenigingsle
ven lag nagenoeg lam, ook al omdat de socië
teitszaal eerst door de bezetter en later door de
geallieerden gevorderd was. In het laatste oor
logsjaar werd het gebouw meerdere malen
getroffen door het oorlogsgeweld en daardoor
bijna geheel vernield.
Na de bevrijding kwam het dagelijks en dus
ook het verenigingsleven weer op gang. Voor
de herbouw van net sociëteitsgebouw nad de
vereniging het geld niet, maar na een langduri
ge onderhandeling met vertegenwoordigers
van het rijk, kon eind 1948 met de herbouw
worden begonnen, nadat men het over de ver
koop en de voorwaarden eens was geworden.
Op 1 5 augustus 1950 werd het gebouw als
'Loodsenwacht' officieel in gebruik genomen en
kon de vereniging weer beschikken over een
sociëteitszaal. Het verenigingsleven groeide.
De overstap van het loodswezen van het minis
terie van Defensie naar het ministerie van
Verkeer en Waterstaat had consequenties voor
de verhoudingen en behoefde aanpassing van
de statuten van de vereniging. Nog voor de
overgang van ministerie was er naar aanleiding
van een reorganisatie binnen het Loodswezen
een statutenwijziging noodzakelijk en werd de
naam van de vereniging gewijzigd van Sociëteit
Nederlandsch Loodswezen in Vereniging
Nederlandse Loodsen Sociëteit. Na een langdu
rige periode van onderhandelen met het ministe
rie van Verkeer en Waterstaat vindt op 1 sep
tember 1988 de officiële verzelfstandiging van
hef Loodswezen plaats. De directe gevolgen
voor de vereniging zijn ook aanzienlijk. Via de
Rijksdienst van Gebouwen en Domeinen voert
het bestuur van de vereniging onderhandelingen
over de aankoop van het gebouw. De financie
ring wordt voor een groot gedeelte rond
gemaakt met het intekenen van een schuldregis
ter door de leden van de vereniging. Het verhu
ren van bedrijfsruimte aan het Loodswezen
brengt voldoende huurpenningen op, om de
begroting rond te maken.
De statuten van de vereniging worden ook aan
gepast. Het genoemde artikel 2 krijgt er een
tweede lid bij: "Het behouden, beneren en
exploiteren van de Nederlandse Loodsenso-
cieteit en al datgene te verrichten, dat met een
en ander in de ruimste zin verband houdt". Dan
is er de brand die ontstaat door werkzaamhe
den bij het verwijderen van de overbodige uit
kijktoren op het dak van het gebouw. Veel
brandschade en vooral in de sociëteitszaal veel
waterschade.
Dat er gebouwd zou worden was zeker, maar
de onderhandelingen over de vorm van een
andere constructie hebben veel tijd gekost. Tijd
die ten koste ging van het dagelijkse gebruik van
de sociëteit. En aat is een groot gemis geweest,
natuurlijk voor de dienstdoende collega's, maar
zeker ook voor het vertrouwde en gebruikelijke
verenigingsleven. In de splitsingsakte van eige
naren van het gehele gebouw is tussen de beide
eigenaren, de Vereniging Nederlandse Loodsen
Sociëteit en het Loodswezen, duidelijk beschre
ven wat eigen en gezamenlijke ruimtes zijn. De
vereniging neeft het, overigens toch wel unieke
schuldregister van de leden in kunnen lossen en
weet dat ze zich in de toekomst volledig kan wij
den aan haar doelstelling: "Vriendschappelijk
en gezellig verkeer onderling"
DEN SPIEGEL