"GELD UIT
DE BELT"
MUSEUMBIBLIOTHEEK 11
MUSEUMBIBLIOTHEEK:
te vergelijken, verschillende beelden aan hem
toe kunnen schrijven. Kenmerkend voor Meester
Arnt zijn de grote ogen met samengeknepen
wenkbrauwen; rimpels boven de neus geven de
door hem gemaakte gezichten vaak een droef
geestige uitdrukking. Zijn figuren hebben dik
wijls een zwierige S-vorm. De verticaal lopende
plooien geven hen een verheven indruk. De fij
ne handen vertonen lange, vaak gespreide vin
gers. Nog voordat hij naar Zwolle vertrok heeft
Meester Arnt 'school' gemaakt.
Zo was omstreeks 1480-1 510 in de stad Kleef
en omgeving een kunstenaar werkzaam die we
duiden met de naam 'Meester van de
Emmerikse Kerkkroon', naar het Marianum dat
hij voor de kerk van Emmerich vervaardigd
heeft. Zijn werk vertoont een metalig hard
oppervlak, vrij bolle gezichten met spitse neu
zen en kleine mondjes. Het hoofdhaar is aan
de bovenzijde opvallend plat en gaat ter hoog
te van de slapen in driedubbele strengen over.
In de expositie is van hem een Mariabeeld met
kind te zien. Een van de laatste vertegenwoordi
gers van de stijl van Arnt van Zwolle was de
Kleefse beeldhouwer Henrik Douvermann. Zijn
beelden zijn te herkennen aan een ascetische
gelaatsuitdrukking en een ietwat ruige haardos.
Op de expositie wordt van hem een beeld van
Antonius getoond.
Het fascinerende verhaal van het
archeologische onderzoek in de
bouwput van de gemeentelijke par
keerkelder en het belastingkantoor
aan de Kousteensediik te
Middelburg. Op deze plaats lag vlak
voor 1574, toen de stad zich overgaf
aan de Prins van Oranje, een vuilnis
belt. Aan de hand van meer dan dui
zend voorwerpen uit deze belt wordt
een levendige blik gegund in het
dagelijkse leven van de Middelburgse
stadsbevolking aan het einde van de
zestiende eeuw.
In de bouwput van de gemeentelijke parkeerkel
der en het belastingkantoor aan de
Kousfeensedijk te Middelburg werd in 1992
een aantal opmerkelijke vondsten gedaan. De
Werkgroep Stadsarcheologie Middelburg en
het Provinciaal Depot voor Bodemvondsten
togen direct aan het werk; men kreeg daarbij
alle medewerking van zowel de aannemer als
de gemeente Middelburg.
Hun noeste arbeid was de moeite waard: in de
loop van dat jaar en ook nog in het jaar daarop
werden duizenden voorwerpen boven de grond
gehaald, die een caleidoscopisch beeld geven
van de rijke materiele cultuur in Middelburg in
de periode van ca. 1550 tot 1570. Een vind
plaats met zo veel voorwerpen van een zo korte
omloopperiode is uniek in Nederland.
Maar ook in andere opzichten zal de archeolo
gische verzameling de aandacht trekken: het
Nederlandse bestand aan wambuizen is met
deze vondsten in één klap verdubbeld, de cate
gorie kinderspeelgoed is rijk vertegenwoordigd
en ook de andere metaalvondsten geven een
duidelijk beeld van het (relatief rijke) leven in een
Noordnederlandse stad in de zestiende eeuw.
Bij het Provinciaal Depot voor Bodemvondsten in
Middelburg vond het werk achter de schermen
plaats: de archeologische begeleiding in het
veld, het wassen, het restaureren, het catalogise
ren, het bestuderen van het gevondene, en de
voorbereiding van een publicatie.
De gemeente Middelburg, de Belastingdienst
Middelburg, de Walcherse Bouw Unie en het
architectenbureau Ben Gillissen BNA maakten
met hun bijdrage die publikatie mogelijk. Het
resultaat is een handzaam verslag van de vond
sten en de historische context waarin we deze
moeten plaatsen, een naslagwerk dat aangebo
den kan worden tegen een alleszins redelijke
prijs.
Het boek Geld uit de belt heeft het formaat van
1 7 x 24 cm, telt 1 04 pagina's, 250 illustraties,
waarvan enkele in full-colour, en bevat bijdra
gen van een groot aantal deskundigen.
DEN SPIEGEL