"GELD UIT DE BELT" MUSEUMBIBLIOTHEEK 11 MUSEUMBIBLIOTHEEK: te vergelijken, verschillende beelden aan hem toe kunnen schrijven. Kenmerkend voor Meester Arnt zijn de grote ogen met samengeknepen wenkbrauwen; rimpels boven de neus geven de door hem gemaakte gezichten vaak een droef geestige uitdrukking. Zijn figuren hebben dik wijls een zwierige S-vorm. De verticaal lopende plooien geven hen een verheven indruk. De fij ne handen vertonen lange, vaak gespreide vin gers. Nog voordat hij naar Zwolle vertrok heeft Meester Arnt 'school' gemaakt. Zo was omstreeks 1480-1 510 in de stad Kleef en omgeving een kunstenaar werkzaam die we duiden met de naam 'Meester van de Emmerikse Kerkkroon', naar het Marianum dat hij voor de kerk van Emmerich vervaardigd heeft. Zijn werk vertoont een metalig hard oppervlak, vrij bolle gezichten met spitse neu zen en kleine mondjes. Het hoofdhaar is aan de bovenzijde opvallend plat en gaat ter hoog te van de slapen in driedubbele strengen over. In de expositie is van hem een Mariabeeld met kind te zien. Een van de laatste vertegenwoordi gers van de stijl van Arnt van Zwolle was de Kleefse beeldhouwer Henrik Douvermann. Zijn beelden zijn te herkennen aan een ascetische gelaatsuitdrukking en een ietwat ruige haardos. Op de expositie wordt van hem een beeld van Antonius getoond. Het fascinerende verhaal van het archeologische onderzoek in de bouwput van de gemeentelijke par keerkelder en het belastingkantoor aan de Kousteensediik te Middelburg. Op deze plaats lag vlak voor 1574, toen de stad zich overgaf aan de Prins van Oranje, een vuilnis belt. Aan de hand van meer dan dui zend voorwerpen uit deze belt wordt een levendige blik gegund in het dagelijkse leven van de Middelburgse stadsbevolking aan het einde van de zestiende eeuw. In de bouwput van de gemeentelijke parkeerkel der en het belastingkantoor aan de Kousfeensedijk te Middelburg werd in 1992 een aantal opmerkelijke vondsten gedaan. De Werkgroep Stadsarcheologie Middelburg en het Provinciaal Depot voor Bodemvondsten togen direct aan het werk; men kreeg daarbij alle medewerking van zowel de aannemer als de gemeente Middelburg. Hun noeste arbeid was de moeite waard: in de loop van dat jaar en ook nog in het jaar daarop werden duizenden voorwerpen boven de grond gehaald, die een caleidoscopisch beeld geven van de rijke materiele cultuur in Middelburg in de periode van ca. 1550 tot 1570. Een vind plaats met zo veel voorwerpen van een zo korte omloopperiode is uniek in Nederland. Maar ook in andere opzichten zal de archeolo gische verzameling de aandacht trekken: het Nederlandse bestand aan wambuizen is met deze vondsten in één klap verdubbeld, de cate gorie kinderspeelgoed is rijk vertegenwoordigd en ook de andere metaalvondsten geven een duidelijk beeld van het (relatief rijke) leven in een Noordnederlandse stad in de zestiende eeuw. Bij het Provinciaal Depot voor Bodemvondsten in Middelburg vond het werk achter de schermen plaats: de archeologische begeleiding in het veld, het wassen, het restaureren, het catalogise ren, het bestuderen van het gevondene, en de voorbereiding van een publicatie. De gemeente Middelburg, de Belastingdienst Middelburg, de Walcherse Bouw Unie en het architectenbureau Ben Gillissen BNA maakten met hun bijdrage die publikatie mogelijk. Het resultaat is een handzaam verslag van de vond sten en de historische context waarin we deze moeten plaatsen, een naslagwerk dat aangebo den kan worden tegen een alleszins redelijke prijs. Het boek Geld uit de belt heeft het formaat van 1 7 x 24 cm, telt 1 04 pagina's, 250 illustraties, waarvan enkele in full-colour, en bevat bijdra gen van een groot aantal deskundigen. DEN SPIEGEL

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1994 | | pagina 11