STICHTING
BEHOUD
HOOGAARS.
4 DE SCHORPIOEN
HANS VOSKUIL
De schoerpioen aan
de ioskade te
Middelburg.
Foto Frank Viergever.
oude bakkerij van Speckens. Vishandel de
Muijnck stelde een viskar met haring beschik
baar waarmee we door Vlissingen trokken en
bakker Stuurwold bakte de hele dag oliebollen
die wij vóór zijn zaak mochten verkopen. Een
mooie tijd. Dankbaar zijn wij dat ook nu nog die
mensen van het eerste uur ons steunen. Er zijn
nog veel Vlissingse "bemanningsleden", perso
nen die een bedrag per jaar doneren. Zij zijn
bijgeschreven op de monsterrol en bezitten een
monsterboekje Zeker hen hopen wij tijdens het
verblijf van de Schorpioen in Vlissingen aan
boord te kunnen begroeten.
Naast de vele schepen die alleen door wind in
de zeilen de zeeen kunnen bevaren zal de
Schorpioen met haar tien meter hoge schoor
steen een vreemde verschijning zijn. Hij staat tus
sen twee 30 meter hoge masten en dat ver
klaard het aanwezig zijn bij SAIL '94. Immers de
Schorpioen is gebouwd in een overgangstijd
van de houten schepen, voortbewogen door zei
len en de ijzeren schepen die in die periode de
toen moderne stoommachine opstookten en dus
niet meer van de elementen afhankelijk waren.
De Schorpioen kon voor 8 dagen kolen meene
men en moest wanneer er geen haven binnenge
lopen kon
worden onder zeil. Een bijzonder schip dus.
De Stichting Behoud Hoogaars stelt
zich ten doel het erfgoed van de
Zeeuwse visserij te bewaren, toegan
kelijk te maken en opnieuw tot leven
te brengen.
DEN SPIEGEL