BEHOUD HOGAARS 6
DE BOEKENSPIEGEL
AAFKE VERDONK RODENHUIS
Eeuwenlang hebben hele generaties vissers, als
mede een groot deel van de bevolking van
Arnemuiden, Yerseke, Veere, Breskens en ande
re plaatsen in het Deltagebied, hun bestaan te
danken gehad aan de visserij met deze zeilende
hoogaarzen. Respect voor de oerkrachten van
weer en wind dwong deze mensen tot een leven
van veeleisende soberheid. Zo werkten ze. Zo
bouwden ze hun schepen.
Na 1930 gingen door motorisering veel houten
hoogaarzen verloren; de houten schepen waren
vaak niet bestand tegen de trillingen van de pri
mitieve motoren en de meeste houten hoogaar
zen rotten weg in een hoekje van de haven of
werden voor nun laatste reis naar het "diepe"
gebracht. De ijzeren wetten van de vooruitgang
hebben deze houten schepen naar het verleden
gewezen.
Anno 1 994 is er van de vele honderden hoog
aarzen vrijwel niets meer over. Er bestaan voor
zover bekend nog vijftien min of meer originele
houten hoogaarzen. De meesten zijn door de
eigenaar omgebouwd tot jacht. Er bestaan nog
twee originele houten hoogaarzen: de YE 36
"Andries Jacob" (eigendom van de Stichting
behoud Hoogaars) en de ARM 17 "Vrouwe
Adriana" (eigendom van de Stichting museum
haven Zierikzee.) Door de laatste aanwezige
hoogaarzen te behouden en hun geschiedenis
vast te leggen uit de monden van de weinige nu
nog levende opvarenden, tracht de Stichting
Behoud Hoogaars, de hoogaars als varend
museumschip een spiegel te laten zijn van de
voorbije cultuur, waarin soberheid en degelijk
heid de bouwstenen zijn geweest van de huidi
ge welvarende Zeeuwse gemeenschap.
Als eerste stap om de doelstellingen te kunnen
verwezenlijken kocht de Stichting Behoud
Hoogaars de laatste authentieke mossel-hoog
aars, de YE 36 "Andries Jacob" uit het jaar
1 900. Fondsen werden verworven uit bijdragen
van de overheid, bedrijven en particulieren, o.a.
als sponsors en donateurs, maar ook door bij
dragen in "natura" als materialen, hulp, werfmo-
gelijkheden e.d. De Provincie Zeeland heeft als
eerste een gebruikersovereenkomst afgesloten.
Hierin zijn afspraken vastgelegd om tijdens
diverse officiële gelegenheden en manifestaties
de Provincie Zeeland middels deze schepen
acte de presence te laten geven. Vanuit de
gemeenschap ontvangt de Stichting Behoud
Hoogaars steun van donateurs en sponsors.
Deze worden in de gelegenheid gesteld om
deel te nemen aan evenementen, welke de
Stichting Behoud Hoogaars organiseert. Zoals
dit jaar de Hendrik-Willem van Loon
Hardzeilwedstrijden op 16 juli op het Veerse
Meer en de Mosseltocht op 29 t/m 3 1 juli van
Yerseke naar Antwerpen.
U kunt ons steunen door donateur te worden
voor minimaal fl. 25,00- per jaar. U wordt dan
twee maal per jaar door middel van ons perio
diek "Consent" geinformeerd betreffende het rei
len en zeilen van de stichting.
Opgaven: Stichting Behoud Hoogaars, Postbus
480, 4380 AL Vlissingen.
Van verschillende kanten ben ik de
laatste tijd opmerkzaam gemaakt op
het verhaal zwarte netten van de rus-
sische schrijver Konstantin Paustovski
1892-1968. Graag wil ik hier dit ver
haal onder uw aandacht brengen.
Niet alleen omdat het een mooi verhaal is maar
vooral omdat het zich afspeelt in Vlissingen in
de jaren twintig van deze eeuw. Ook dat is nog
niet zo bijzonder maar wel heel speciaal is dat
de schrijver de meest verlaten en rustige
Hollandse havenstad zo beschrijft of nij er
geweest is. Echter: Paustovski ging waarschijn
lijk pas in 1956 op reis buiten Rusland en het
verhaal is geschreven in 1929. Het werd voor
het eerst gepubliceerd in 1930 in het tijdschrift
Borba Mirov jstrijd der werelden).
Volgens Jan Paul Hinrichs, vertaler van het ver
haal en schrijver van de inleiding erbij moet
Paustovski over Vlissingen hebben gehoord in
een zeemanskroeg. Blijft verwonderlijk hoe de
schrijver aan allerlei details komt, die je als
DEN SPIEGEL