BEHOUD HOGAARS 6 DE BOEKENSPIEGEL AAFKE VERDONK RODENHUIS Eeuwenlang hebben hele generaties vissers, als mede een groot deel van de bevolking van Arnemuiden, Yerseke, Veere, Breskens en ande re plaatsen in het Deltagebied, hun bestaan te danken gehad aan de visserij met deze zeilende hoogaarzen. Respect voor de oerkrachten van weer en wind dwong deze mensen tot een leven van veeleisende soberheid. Zo werkten ze. Zo bouwden ze hun schepen. Na 1930 gingen door motorisering veel houten hoogaarzen verloren; de houten schepen waren vaak niet bestand tegen de trillingen van de pri mitieve motoren en de meeste houten hoogaar zen rotten weg in een hoekje van de haven of werden voor nun laatste reis naar het "diepe" gebracht. De ijzeren wetten van de vooruitgang hebben deze houten schepen naar het verleden gewezen. Anno 1 994 is er van de vele honderden hoog aarzen vrijwel niets meer over. Er bestaan voor zover bekend nog vijftien min of meer originele houten hoogaarzen. De meesten zijn door de eigenaar omgebouwd tot jacht. Er bestaan nog twee originele houten hoogaarzen: de YE 36 "Andries Jacob" (eigendom van de Stichting behoud Hoogaars) en de ARM 17 "Vrouwe Adriana" (eigendom van de Stichting museum haven Zierikzee.) Door de laatste aanwezige hoogaarzen te behouden en hun geschiedenis vast te leggen uit de monden van de weinige nu nog levende opvarenden, tracht de Stichting Behoud Hoogaars, de hoogaars als varend museumschip een spiegel te laten zijn van de voorbije cultuur, waarin soberheid en degelijk heid de bouwstenen zijn geweest van de huidi ge welvarende Zeeuwse gemeenschap. Als eerste stap om de doelstellingen te kunnen verwezenlijken kocht de Stichting Behoud Hoogaars de laatste authentieke mossel-hoog aars, de YE 36 "Andries Jacob" uit het jaar 1 900. Fondsen werden verworven uit bijdragen van de overheid, bedrijven en particulieren, o.a. als sponsors en donateurs, maar ook door bij dragen in "natura" als materialen, hulp, werfmo- gelijkheden e.d. De Provincie Zeeland heeft als eerste een gebruikersovereenkomst afgesloten. Hierin zijn afspraken vastgelegd om tijdens diverse officiële gelegenheden en manifestaties de Provincie Zeeland middels deze schepen acte de presence te laten geven. Vanuit de gemeenschap ontvangt de Stichting Behoud Hoogaars steun van donateurs en sponsors. Deze worden in de gelegenheid gesteld om deel te nemen aan evenementen, welke de Stichting Behoud Hoogaars organiseert. Zoals dit jaar de Hendrik-Willem van Loon Hardzeilwedstrijden op 16 juli op het Veerse Meer en de Mosseltocht op 29 t/m 3 1 juli van Yerseke naar Antwerpen. U kunt ons steunen door donateur te worden voor minimaal fl. 25,00- per jaar. U wordt dan twee maal per jaar door middel van ons perio diek "Consent" geinformeerd betreffende het rei len en zeilen van de stichting. Opgaven: Stichting Behoud Hoogaars, Postbus 480, 4380 AL Vlissingen. Van verschillende kanten ben ik de laatste tijd opmerkzaam gemaakt op het verhaal zwarte netten van de rus- sische schrijver Konstantin Paustovski 1892-1968. Graag wil ik hier dit ver haal onder uw aandacht brengen. Niet alleen omdat het een mooi verhaal is maar vooral omdat het zich afspeelt in Vlissingen in de jaren twintig van deze eeuw. Ook dat is nog niet zo bijzonder maar wel heel speciaal is dat de schrijver de meest verlaten en rustige Hollandse havenstad zo beschrijft of nij er geweest is. Echter: Paustovski ging waarschijn lijk pas in 1956 op reis buiten Rusland en het verhaal is geschreven in 1929. Het werd voor het eerst gepubliceerd in 1930 in het tijdschrift Borba Mirov jstrijd der werelden). Volgens Jan Paul Hinrichs, vertaler van het ver haal en schrijver van de inleiding erbij moet Paustovski over Vlissingen hebben gehoord in een zeemanskroeg. Blijft verwonderlijk hoe de schrijver aan allerlei details komt, die je als DEN SPIEGEL

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1994 | | pagina 6