MIDDELEEUWSE BEELDEN UIT HET UTRECHTS CATHARIJNE- CONVENT DE BOEKENSPIEGEL 7 25 JUNI - 9 OKTOBER 1994 WILBERT WEBER lezer het gevoel geven dat hij zelf in Vlissingen heeft rondgelopen. Er moet dan door zeelieden wel heel boeiend en enthousiast over Vlissingen zijn verteld. Behalve Vlissingen wordt ook de Russische havenstad Tanganrog in het verhaal genoemd. Dit is niet zo verwonderlijk, want het is bekend dat Paustovski hier heeft gewoond en gewerkt. Zwarte netten is verschenen als deeltje in de welbekende slibreeks, uitgegeven door de Stichting Kunstuitleen Zeeland, Middelburg. In het verhaal wordt een moord gepleegd op een dag dat er een storm opsteekt. Die moord is een gevolg van een gebeurtenis tijdens een andere storm. De hoofdpersoon Semjonov, passagier van het schip de 'Bolsjewiek', raakt in dit drama verzeild doordat zijn schip in vlissingen opont houd heeft door een mankement aan het stuur rad. Noodlot, het accepteren van het onvermij delijke en de tragiek van het leven zijn motieven in het verhaal. Het taalgebruik is vaak heel poë tisch, de sfeer melancholiek. Paustovski werd in Nederland vooral bekend door de vertaling van zijn zesdelige autobiogra fie De geschiedenis van mijn leven in de serie Privé Domein van de Arbeiderspers in een vert aling Wim Hartog. Vorig jaar verscheen een keuze uit zijn verhalen: Afscheid van de zomer en andere verhalen, eveneens vertaald door Wim Hartog. Deze bundel bevat verhalen uit de periode 1924-1964. Veel verhalen uit deze bundel zijn evenals het verhaal zwarte netten heel spannend maar ook dramatisch en tra gisch. Bij Paustovski moet de mens accepteren dat de dingen in het leven zijn zoals ze zijn, daarmee moet je door het leven je moet het onvermijdelijke aanvaarden. Van 25 juni tot en met 9 oktober is in het Stedelijk Museum Vlissingen de expositie "Middeleeuwse beelden uit het Utrechts Catharijneconvent" te zien. Deze expositie geeft een indruk van de beelden die aan het eind van de Middeleeuwen in de Noordelijke Nederlanden in de kerken, kloosters en woonhuizen stonden. Het zijn met groot vakmanschap gemaakte beel den, beeldhouwwerk dat een onderdeel vormde van de achterwand van een altaar, losse beel den uit een kerk of klooster en beeldjes en kleine reliëfjes die bij de mensen thuis stonden. Een mooi voorbeeld van een los beeld uit een kerk is het beeld van de heilige Rochus, afgebeeld als pelgrim met een pestbuil op zijn been. Tot de opstand tegen Spanje waren in Zeeland een groot aantal katholieke kerken en kloosters. Vooral bij de bedijking en inpoldering, de wor ding van Zeeland, speelden kloosters een belangrijke rol. Ook cultureel was hun invloed groot. De abdijen en kloosters waren centra van wetenschap en cultuur en waren net als de ker ken versierd met beelden. Na de beeldenstorm, en vooral na de opstand tegen Spanje in l 572, is nagenoeg al het beeldhouwwerk verdwenen. Middeleeuwse religieuze beelden zijn dan ook zeldzaam. Elk beeld in de expositie is voorzien van achtergrondinformatie over de afgebeelde gebeurtenis of heilige. Bij de expositie zijn bro chures verkrijgbaar met informatie over Middeleeuws beeldhouwwerk. DEN SPIEGEL

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1994 | | pagina 7