24 20 AUGUSTUS 1943 brand aan de Koudekerkseweg. Gereed schapswagen is uitgerukt. Balen houtwol in brand op het voetbalveld. Dit bericht aan de politie. 14.52 Brandweercentrale meldt gereedschaps wagen terug. 15.20 Op de basis Foulsham in Norfolk stijgen 12 Mitchell van het Nederlandse 320 Squadron op voor hun eerste bombardementsmissie op een Nederlands doel. Dit doel is de "FLUSHING DORNIER AIRFRAME FACTORY", het onderdeel van de Mij. "De Schelde" dat vleugels produceerde voor de Dornier-vliegbo- ten van de Duitse Luftwaffe. Kapitein vlieger van de 1 e 'box' van 6 toestel len is J.C. Sillevis op de FR 143 A. De overige 5 zijn als volgt verdeeld: FR 174 K met N.J. van Lessen FR 157 X met P. Bakker FR 178 W met J.W. Schrijvers FR 166 R met F. ter Braak FR 147 C met H. Nienhuis P. van Waart leidt de 2e 'box' op de FR 165 S met de volgende toestellen: FR 159 N met A.J. van Amsterdam FR 146 O met J.G. Roosenburg FR 162 P met G. van der Wolf FR 156 V met H.F. Voorspuy FR 141 B met H.L. Hamilton 15.26 Op verzoek van de monteur der PTT, wegens herstelling, sirene nr. 8 beproefd zonder te loeien. Alles werkte in deze toestand goed. 1 5.59 De 1 2 Mitchells bereiken Margate. Drie squadrons Spitfires voegen zich als escorte bij het Nederlandse 320 squadron. 16.16 De Duitse radarpost "Hamster" meldt naderende vliegtuigen, afstand 65 kilometer. 16.21 Alarm gegeven door Flakabteilung. Sirene verklikkerlamp nr. 8 werkt niet. Monteur PTT ingelicht. Rijksinspectie L.B.D. Den Haag aangevraagd. 16.23 Het squadron passeert de kust van Walcheren op 3 kilometer ten zuidwesten van Westkapelle 16.25 Rijksinspectie L.B.D. Den Haag werd tij dens begin gesprek verbroken. 16.26 Afweer in werking. 16.26 De Mitchells werpen onder hevige flakafweer hun vijfhonderd ponders op Vlissingen af. leder toestel draagt er 8 aan boord. Zes toestellen van het inmiddels gesplitste sauadron werpt de bommen op de Westoatterie aan de Nolledijk. De overige zes op de "Flushing Dornier Airframe Factory". Fragment uit het dagboek van de heer P.F.J. Klijberg. 's-Middags om 5 uur op het strand. Alarm. We blijven waar we zijn, we hebben immers een strand-schuilkelder! Een formatie van 6 twee- motorige komt recht op ons af. We worden opgeschrikt door een gierend geluid en enige zware slagen. We denken dat het luchtafweer is en voor de scherven vluchten we in onze schuil kelder. /Later bleek dat die slagen veroorzaakt werden door bommen gericht op de kustwerken van Zwanenburg). Van daaruit probeerden we het type van de vliegtuigen te bepalen. Ze vlie gen snel.Plotseling, de vliegtuigen zijn nog niet hoven ons, zieik er enige zwarte stippen achter hangen. Bommen IWe gooiden ons in de put plat op de grond. Na enige seconden horen we een gierend geluid. We knijpen onze ogen dicht. Daar komen ze! De dreunen komen steeds dichterbij. Nog een zware dreun: de wand van de put krijgt een hevige schok. We blijven nog even liggen en staan dan op. We verwachtten minstens een paar kraters op het strand. Tot onze grote verbazing is er op het strand niets te zien. De aanval is afgelopen. We vermoeden, dat de bommen in de stad zijn gevallen. Het is nog alarm en daar we nog niet naar huis kunnen, gaan we eerst nog even zwemmen. In het water horen we evenwel van nieuwaangekomenen, dat er in de stad, tenminste op het Betje Wolffplein, niets gebeurd is en we blijven rustig van het mooie weer genieten. Van een soldaat, die dicht bij ons bij een stuk geschut zit, horen we, dat hij geluk gehad heeft, want er vielen DEN SPIEGEL

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1994 | | pagina 24