24 20 AUGUSTUS 1943
brand aan de Koudekerkseweg. Gereed
schapswagen is uitgerukt. Balen houtwol in
brand op het voetbalveld. Dit bericht aan de
politie.
14.52 Brandweercentrale meldt gereedschaps
wagen terug.
15.20 Op de basis Foulsham in
Norfolk stijgen 12 Mitchell van het
Nederlandse 320 Squadron op voor
hun eerste bombardementsmissie op
een Nederlands doel.
Dit doel is de "FLUSHING DORNIER
AIRFRAME FACTORY", het onderdeel
van de Mij. "De Schelde" dat vleugels
produceerde voor de Dornier-vliegbo-
ten van de Duitse Luftwaffe. Kapitein
vlieger van de 1 e 'box' van 6 toestel
len is J.C. Sillevis op de FR 143 A. De
overige 5 zijn als volgt verdeeld: FR
174 K met N.J. van Lessen
FR 157 X met P. Bakker
FR 178 W met J.W. Schrijvers
FR 166 R met F. ter Braak
FR 147 C met H. Nienhuis
P. van Waart leidt de 2e 'box' op de
FR 165 S met de volgende toestellen:
FR 159 N met A.J. van Amsterdam
FR 146 O met J.G. Roosenburg
FR 162 P met G. van der Wolf
FR 156 V met H.F. Voorspuy
FR 141 B met H.L. Hamilton
15.26 Op verzoek van de monteur der PTT,
wegens herstelling, sirene nr. 8 beproefd zonder
te loeien. Alles werkte in deze toestand goed.
1 5.59 De 1 2 Mitchells bereiken Margate. Drie
squadrons Spitfires voegen zich als escorte bij
het Nederlandse 320 squadron.
16.16 De Duitse radarpost "Hamster" meldt
naderende vliegtuigen, afstand 65 kilometer.
16.21 Alarm gegeven door Flakabteilung.
Sirene verklikkerlamp nr. 8 werkt niet. Monteur
PTT ingelicht. Rijksinspectie L.B.D. Den Haag
aangevraagd.
16.23 Het squadron passeert de kust
van Walcheren op 3 kilometer ten
zuidwesten van Westkapelle
16.25 Rijksinspectie L.B.D. Den Haag werd tij
dens begin gesprek verbroken.
16.26 Afweer in werking.
16.26 De Mitchells werpen onder
hevige flakafweer hun vijfhonderd
ponders op Vlissingen af. leder toestel
draagt er 8 aan boord. Zes toestellen
van het inmiddels gesplitste sauadron
werpt de bommen op de Westoatterie
aan de Nolledijk. De overige zes op
de "Flushing Dornier Airframe
Factory".
Fragment uit het dagboek van de heer P.F.J.
Klijberg.
's-Middags om 5 uur op het strand. Alarm. We
blijven waar we zijn, we hebben immers een
strand-schuilkelder! Een formatie van 6 twee-
motorige komt recht op ons af. We worden
opgeschrikt door een gierend geluid en enige
zware slagen. We denken dat het luchtafweer is
en voor de scherven vluchten we in onze schuil
kelder. /Later bleek dat die slagen veroorzaakt
werden door bommen gericht op de kustwerken
van Zwanenburg). Van daaruit probeerden we
het type van de vliegtuigen te bepalen. Ze vlie
gen snel.Plotseling, de vliegtuigen zijn nog niet
hoven ons, zieik er enige zwarte stippen achter
hangen. Bommen IWe gooiden ons in de put
plat op de grond. Na enige seconden horen we
een gierend geluid. We knijpen onze ogen
dicht. Daar komen ze! De dreunen komen steeds
dichterbij. Nog een zware dreun: de wand van
de put krijgt een hevige schok. We blijven nog
even liggen en staan dan op. We verwachtten
minstens een paar kraters op het strand. Tot onze
grote verbazing is er op het strand niets te zien.
De aanval is afgelopen. We vermoeden, dat de
bommen in de stad zijn gevallen. Het is nog
alarm en daar we nog niet naar huis kunnen,
gaan we eerst nog even zwemmen. In het water
horen we evenwel van nieuwaangekomenen,
dat er in de stad, tenminste op het Betje
Wolffplein, niets gebeurd is en we blijven rustig
van het mooie weer genieten. Van een soldaat,
die dicht bij ons bij een stuk geschut zit, horen
we, dat hij geluk gehad heeft, want er vielen
DEN SPIEGEL