10 BRIEVENPOSTERIJ
der resultaat. De regering van Vlissingen stuurde
hem daarvoor een bedankbrief vergezeld van
150 I Rijnse wijn en 1 2 suikerbrodenl (9)
Middelburg nam contact op met Thurn Taxis
om de Engelse brieven weer via Oostende en
Gent te kunnen ontvangen net als vroeger.
Verzending via Hellevoetsluis zou namelijk bete
kenen dat Zierikzee de brieven veel eerder zou
ontvangen tot nadeel van de Middelburgse han
del. In 1663 loste het probleem zichzelf op als
Henrv Bishop toen postmeester-generaal van
Engeland wordt opgevolgd door O'Neal. Deze
sloot n.l. op 16 of 21 januari 1661 weer een
contract met Taxis om de Zeeuwse brieven weer
via Oostende-Gent te verzenden.
Een nieuw probleem dreigt enkele jaren later als
Amsterdam zich van de Engelse brieven 'mees
ter maakt'. Op 4 juni 1668 stelt Amsterdam de
steden in Holland en Zeeland op de hoogte van
het postverdrag tussen Amsterdam en Engeland
waarin Amsterdam het postmonopolie tussen
Engeland en de Republiek heeft verkregen. De
post zal worden aangevoerd en verzonden via
Hellevoetsluis en vervolgens naar Amsterdam
voor verdere verspreiding worden gebracht. Op
1 november 1668 voorkomen Middelburg en
Vlissingen het tijdverlies door samen een (voorlo
pig) contract met het Antwerps kantoor in
Amsterdam te sluiten, waarbij ze de Zeeuwse
brieven in Hellevoetsluis gaan halen en brengen
tegen een vergoeding van 4 stuivers voor een
enkele, 6 st. voor een dubbele brief en 8 stuiver
voor een once brief (port Engeland-
Hellevoetsluis). Dit gaf een fikse tijdbesparing
omdat anders het Antwerps kantoor vanuit
Amsterdam voor de verzending van de Zeeuwse
brieven moest zorgen. Het voorlopig contract
wordt definitief op 16 oktober 1669, met een
looptijd van 9 jaar, doch opzegbaar na 4 jaar.
DE FRANSE BRIEVEN
Frankrijk kreeg bij de Vrede van Aken in 1668
enkele plaatsen in de Oostenrijkse Nederlanden
toegewezen. De Franse grens komt nu bij
Deijnze te liggen (ongeveer 25 km ten zuidn/ves-
ten van Gent!). De Franse postmeester-generaal
Louvois probeert de post van Thurn Taxis uit te
schakelen bij het vervoer van de Franse brieven
voor Holland en Zeeland. Louvois neemt contact
op met Vlissingen over een regeling voor vervoer
van de Franse brieven per schip van Duinkerke
naar Vlissingen. Dit was mogelijk echter een
werkwijze om Taxis onder druk te zetten, met de
bedoeling een gunstig vervoerscontract af te kun
nen sluiten. Op 28 mei 1669 volgt namelijk een
nieuw verdrag tussen Frankrijk en Taxis waarbij
werd vastgelegd dat Frankrijk de brieven tot de
Franse grens bij Deijnze zal brengen en dat
Taxis zal zorgen voor verder vervoer tot Sas van
Gent. In Sas van Gent zal een Zeeuwse bode
(postiljon?) het brievenpakket overnemen.
In de 'Notulen van Wet en Raad van Vlissingen'
(7) wordt verslag gedaan van de reizen van
postmeester Van Laren 1 5 oktober 1669) naar
de stad Deijnze in verband met de onderhande
lingen. Kennelijk hecht Frankrijk eraan Vlissingen
in de onderhandelingen te betrekken, want
Middelburg had in 1656 juist nog een monopo
liecontract met Taxis getekend voor alle Franse
brieven met bestemming Zeeland transit
Vlaanderen (10). De notulen van Vlissingen ver
melden een accoord met Louvois op 6 november
1669. Middelburg dreigt nu volledig buiten spel
gezet te worden met afhankelijkheid van
Vlissingen. Om dat te voorkomen sluit
Middelburg noodgedwongen een overeenkomst
met Vlissingen op 20 december 1669.
Middelburg zal voortaan de Franse brieven vrij
dagmorgen naar Vlissingen zenden, waar ze
aan het Vlissings pakket worden toegevoegd.
Vlissingen zal zorgdragen voor vervoer naar Sas
van Gent waar de koerier van Taxis het pakket
zal overnemen, met uitwisseling van de Franse
brieven voor Zeeland. De retourbrieven zullen te
Vlissingen niet uitgegeven worden, voordat de
bode naar Middelburg een uur onderweg is met
de Middelburgse brieven. In 1687 neemt
Middelburg dit Vlissings contract over en wordt
hef vervoer tussen Sas van Gent en
Vlissingen/Middelburg door een Middelburgse
bode, later postiljon, verzorgd.
DEN SPIEGEL