den zulke gaven in het algemeen als duivels en anti-kerkelijk ervaren, zoals ook nu orthodox christelijke groeperingen beurzen over het paranormale en occultisme als van de duivel afkomstig beschouwen. Cathalina stond zieke personen bij met raad en daad. Om patiënten te genezen gebruikte ze een riempje waarmee ze de afstand mat tussen de elleboog en de hand, ondertussen formules prevelend. Jaren geleden had ze haar 'praktijk' ook uitgeoefend in Brugge. Ze was daar 'genadig' behandeld. Ondanks haar 'supersticueuse manieren tegen de eer van de Almachtige en de Heilige Kerk' was Cathalina Onbaart 'slechts' veroordeeld tot het vastbinden aan een staak op het schavot, een pan vuur voor haar voeten en takkenbos sen en stroo om haar heen. Terwijl ze door haar 'omgang met de duivel' toch zeker wel de vuurdood 'verdiend' had. Daarnaast was ze ook verbannen uit de streek. Vanuit Brugge was ze in Vlissingen neergestreken. Daar had ze toch weer haar 'duivelse praktij ken' opgepakt. Dit was snel genoeg bekend en zo diende ze voor de vierschaar te ver schijnen. Daar biechtte ze ook haar 'practij- ken' op die ze in Brugge had uitgeoefend. De Vlissingse criminele vierschaar kende min der genade. Op 20 januari 1541 belandde Cathalina op de brandstapel op de plaats waar men 'gewoon is justitie te doen'. Deze plaats (Galgeveld) moet gesitueerd worden op het terrein waar tegenwoordig het Maritiem-infocentrum 'Het Arsenaal' is gehuisvest. In de 15e eeuw was dit gebied nog niet bebouwd. 'Verduytsen' In het algemeen werden vergrijpen tegen de kerk en de godsdienst hard aangepakt. Het volgende voorbeeld uit de periode waarin de reformatie zich nog een ingang moest ver schaffen in de Nederlanden dateert uit het jaar 1538. In dat jaar was Adriaan Bouwensen aanwezig in de Sint Jacobskerk. Na het zingen van de mis en de evangeliën stond Adriaan Bouwensen op en vroeg aan de priester wat hij nou eigenlijk gezongen had en wat dit betekende: '...de mis seggende wat hij gesongen had, wat het te seggen ware, hy wil dit weten...' de priester moest dit eens 'verduytsen' (in het Nederlands zeg gen) of hij zou de priester eens 'verduytsen'. Adriaan Bouwensen begreep niet veel van het Latijn en maakte dus zijn ongenoegen kenbaar. Zijn uitspraken en dreigement waren echter voldoende om voor de vier schaar te moeten verschijnen. Aangezien dit niet de eerste keer was dat hij voor de recht bank verscheen moest dit keer zijn rechter hand er aan geloven. Tevens werd hij ver bannen uit de stad en Walcheren, 'binnen zonnenschyne te ruimen de stede en morgen te land'. Hij mocht pas terugkomen als hij een bedevaart ondernomen had naar de Sint Pieter in Rome. Als bewijs moest hij een cer tificaat mee terug nemen. Daar bovenop kwam nog een aantal van tienduizend Zeeuwse bakstenen als hij inderdaad van plan was om nog terug te komen. Het is me onbekend of Adriaan Bouwensen ooit terug gekomen is. Godslasterlijke taal was ook een reden om voor de vierschaar te moeten verschijnen. Jan Engels mocht op 20 mei 1539 van de rechtbank vernemen dat hij een halfuur lang 'gescavotteerd' zou worden. Daarbij werd zijn tong met een priem doorboord. Voorbeelden uit de 18de eeuw 'Ten exempel' Het vijfde voorbeeld begint in het Groot Heerenlogement, het gebouw waar nu het gemeentearchief in is gevestigd. Op 14 janu ari 1736 bracht Willem Valenske met zijn vrouw een bezoek aan het Groot Heeren logement, de plaats waar mensen logeerden, waar feesten gehouden werden en waar het een en ander geschonken werd. Willem was op zoek naar Pieter Lassaan waar hij waar schijnlijk nog een appeltje mee te schillen had. Pieter, die in het Groot Heerenlogement logeerde, zat volgens de hospita echter in 'De Peer' een herberg in de stad. Nadat ze een 'pintje' wijn achterover hadden geslagen gin gen Willem en z'n vrouw richting de herberg. Daar aangekomen sloegen de stoppen door. Zonder een woord te zeggen stak hij Pieter Lassaan neer. De heren stads-doctors en chirurgijns omschreven in het verslag van de rechtzaak nauwkeurig de weg die het mes had afgelegd in het lichaam van Pieter Lassaan: '...gee- Den Spiegel, juli 1995 15

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1995 | | pagina 15