ken was er politiebegeleiding naar het werk. Het klinkt anno 1995 een beetje vreemd, maar staken betekende toen geen loon en wie is bereid daar zijn gezin aan te wagen? In deze tijden van misère werd dan ook veel vuldig door de pastoor een beroep op de St. Vincentiusvereniging gedaan als weer een gezin in totale verpaupering dreigde te gera ken. Ook de protestanten hadden dezelfde moeilijkheden met hun kerkleden en het was medio augustus dat een delegatie van de geestelijkheid (hervormd, gereformeerd en katholiek) probeerde in gezamenlijk overleg de partijen rond de tafel te krijgen. Dit had als gevolg dat de metaalbond en de vakbon den samen met een rijksbemiddelaar de eisen en standpunten op een rij zetten. De uitkomst hiervan werd door de vakbonden met hun achterban besproken. De Algemene metaalbewerkersbond voelde zich bedreigd en verweet de Christelijke bonden dat ze zich door de kerk hadden laten verkopen. Niets was minder waar, want men moest de beslissing nemen: doorstaken of de gestelde voorwaarden aannemen. Niet alle eisen waren ingewilligd, maar de Christelijke bon den konden akkoord gaan. Bij de stemming van de Algemene Bond was de beslissing van de Christelijke bonden reeds bekend. De Algemene Bond nam de gestelde voorwaar den eveneens aan en na vier maanden was de staking voorbij. Maar het zou nog jaren duren eer men dit onderlinge conflict te boven was: de verstandhouding tussen de vakbonden leed hier nog lang onder. Van militaire tehuizen, katholiek dagblad tot de grote staking van 1928... Dit alles speelde zich af onder het pastoraat van pastoor P.G.W.J. van der Aa. Binnen het parochieleven zorgde hij ook voor de gods dienstige verenigingen zoals de "Heilige Familie", "Derde Orde" en de "Mariacongre- gatie". Deze pastoor moest dan ook in 1934 om gezondheidsredenen ontslag nemen. Dat was na een bijna 25-jarig verblijf in deze stad. Hij had de hele bouw van de Lieve Vrouwe-kerk meegemaakt en ook de grote bloei van zijn parochie. Ook had hij de oude St. Jacobus kerk zoveel mogelijk getracht te behouden, maar de veroudering en zelfs de bouwvalligheid niet kunnen verhinderen. Zijn opvolger, pastoor J.B.M. Timp kwam voor de moeilijke taak om de Lieve Vrouwe kerk tot parochiekerk om te vormen. Bij zijn benoeming wist hij reeds dat dit zou moeten gebeuren en hij wist tevens dat dit op veel tegenstand zou stuiten. Het kerkbestuur was niet erg meegaand om hier zijn mede werking aan te geven. De pastoor zag in dat de St. Jacobuskerk niet te herstellen was, omdat het aantal parochianen niet voldoen de was om genoeg geld bijeen te brengen. Dus moest er wat gebeuren. Als eerste fase bracht hij het idee om de Lieve Vrouwe kerk uit te breiden: d.w.z. het schip verlengen en het fundament leggen voor een mogelijke kerktoren. Ook de pastorie aan de Singel moet uitgebreid worden aangezien de oude pastorie aan de Wilhelminastraat te klein was om er de kapelaans in onder te brengen. In mei 1936 werd de pastorie overgebracht van de Wilhelminastraat naar de Singel. In feite was hiermee reeds de Lieve Vrouwe kerk de parochiekerk, want een ieder die de geestelijkheid nodig had moest wel naar de Singel. Nu de pastoor en de kapelaans aan de Singel woonden werd in de kerk aan de Wilhelminastraat alleen nog 's zondags de misviering gedaan. De plechtige ingebruik neming van de O.L.V. kerk als parochiekerk vond plaats op zondag 29 januari 1939. De patronen van de parochie werden als volgt vastgesteld: Onze Lieve Vrouw, Koningin van de Heilige Rozenkrans en Heilige Jacobus de Meerdere. Souburg Maar niet alleen de verbouwing van de O.L.V. kerk vroeg veel inspanning, tegelij kertijd was men ook met de bouw van een hulpkerkje in Souburg begonnen. Reeds in 1913 was een vereniging opgericht met het doel "De stoffelijke en geestelijke belangen der katholieken te behartigen". De vereni ging stond onder de bescherming van de H. Martinus. Na de toestemming van de bis schop van Haarlem kon men over gaan tot de bouw van het hulpkerkje. Aangezien het aantal katholieken ongeveer 250 bedroeg wilde men een kerkje bouwen met 120 zit plaatsen. In mei 1937 maakt men de plan nen. De bouw ging vrij vlot: reeds op 25 okto ber 1938 was de eerste steenlegging en op 8 december 1938 werd de kerk ingewijd. De Den Spiegel, oktober 1995 21

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1995 | | pagina 21